Dag 14

17 april 2024 - Shimizu Ward, Japan

Als ik op wil staan om half 7, komt Sebastian net de hut in 🤣. Die heeft het gezellig gehad. Hij heeft ook al ontbeten, dus terwijl hij nog even een powernap doet, gaan Will en ik lekker ontbijten. We liggen inmiddels in de haven van Shimizu en we kunnen Mount Fuji vanaf de boot zien! Het is inderdaad wel een mooie bergtop zo. Straks gaan we naar een speciale Lookout, dus hopelijk klaart het op, zodat we hem nog beter kunnen zien.

Om half 9 moeten we verzamelen voor onze halve-dag-excursie, naar de Kunozan Toshu-gu Shrine en de Nihondaira Lookout. We hebben weer een bus vol, maar het is maar een half uur rijden ongeveer, dus met zijn vijven op de achterbank is geen probleem. Ik sta er weer verbaasd over hoe oude, kleine, slecht ter been zijnde mensjes, wel heel snel overal tussendoor kunnen piepen om vooraan te kunnen staan 🤔. Is dat nou Oost-Indisch slecht-ter-been of zo? Afijn, uiteindelijk moet iedereen toch wachten op elkaar, dus ze schieten er weinig mee op 🤪.

We gaan eerst naar de Shrine, maar om daar te komen moeten we met de kabelbaan ruim een kilometer terug naar beneden. Dat is de enige manier. Altijd leuk, even boven de boomtoppen zweven 😁. In eerste instantie wil onze gids dat we als groep rond gaan, maar daar komt ze toch op terug. Het zijn ruim 200 treden naar boven, en geen gewone traptreden, maar van die hoge, stenen treden, soms 30 cm, soms 20 cm, soms 40 cm... Best een heftig trappetje dus en aangezien sommige mensen de bus in komen al vrij zwaar vinden... 🤭 We mogen dus zelf op eigen snelheid rond. Heerlijk! Het is echt prachtig! Dit was van een Shogun (hoogste leider van de Samoerai) die vrede heeft gebracht en goed voor de mensen zorgde. We kijken onze ogen uit. We gaan het bijbehorende museumpje ook in, voor een paar euro extra. Eeuwenoude dingen, helmen, zwaarden, schilderijen etc. liggen daar. Je mag er helaas geen foto's maken en ook niet fimen, maar het is mooi om even te zien.

We moeten met de kabelbaan weer terug naar boven, naar de bus. Daar hebben we nog een half uur over voor de afgesproken tijd. Een ijsje dan maar 😇. We wachten braaf voor het raampje, waarachter een meisje druk is met van alles, behalve ons. Op een gegeven moment zwaait Will maar even en gaat het ruitje iets open. Ze kijkt ons vragend aan, dus ik vraag of we goed staan voor een ijsje. "Ticket", zegt ze alleen maar en wijst naar de automaat naast ons. Ruitje weer dicht! 😱🤣 We kijken naar die automaat en proberen maar wat. Beetje geld erin, op een knopje drukken en inderdaad, dan komt er een ticket uit. Nog 2x en het ruitje gaat weer open. Nu vriendelijk lachend pakt ze de tickets aan en maakt 3 ijsjes voor ons 😁. Je moet het maar weten! De ijsjes zijn trouwens heerlijk.

Als iedereen er is, rijden we een minuut en parkeren we bij een gebouw dat we net vanaf de andere parkeerplaats al zagen staan en waar je met de trap kon komen 🤔. Daar hadden we dus allang kunnen zijn! Nou ja, zal er wel mee te maken hebben dat ze dan maar 1 stop in de excursie hebben en nu 2. Je moet wat 🤭. Inmiddels is er overal bewolking en kunnen we kijken wat we willen, maar Mount Fuji is zelfs vanaf deze Lookout niet te bekennen. Gelukkig hebben we 'm vanmorgen vanaf de boot gezien! We lopen even terug naar de eerste parkeerplaats, want vanaf boven zien we daar nu iets wat op een monument of zo lijkt. Helaas geen vertaling, dus we weten niet waar het voor is.

Hierna rijden we weer terug naar de boot, waar we eerst wat gaan eten. Daarna is het tijd voor 1 van de minst leuke stukjes van de vakantie, de koffers inpakken 😣. Dat doe ik alleen, dat gaat het snelst. In een uurtje ben ik klaar, alles zit erin, ook alle aankopen van Sebastian! Hopelijk zijn ze niet te zwaar, maar dat zien we morgen wel. Als ik terugkom waar ik de mannen heb achtergelaten, zitten die daar nog net zo als een uur geleden 🤣. Sebastian gaat nu even een uurtje liggen en wij gaan even buiten zitten, een potje kaarten en mijn laatste Paradise Punch drinken. Daarna naar de foto afdeling, want we hebben alle foto's wel al gedownload, maar we mogen ook nog ieder 3 foto's laten afdrukken. Hoort ook bij het pakket dat we deze keer hebben genomen. Er zitten echt mooie foto's bij, dus het is nog even puzzelen, maar ach, de rest kunnen we thuis ook afdrukken.

Om 6 uur gaan we Sebastian wakker maken en de laatste dingen in de koffer doen. Wat er nu nog ligt, moet in de handbagage, want de koffers worden straks opgehaald. We gaan wat eten en daarna naar Crooners voor een drankje. Het is overal erg rustig, iedereen is druk met inpakken natuurlijk. Ik houd het vroeg voor gezien en ga lekker slapen. De mannen worden 's avonds pas wakker, dus die blijven zitten, want die gaan later nog naar Skywalkers.

1. Hanneke:
    17 april 2024
    Leuke foto's weer... en wat is dat snel gegaan, wow.... fijne reis!
  2. Ester Valentijn:
    17 april 2024
    Ja, het mosniemagge, zo snel! 😭 Dank je wel.
  3. Ingrid:
    17 april 2024
    Jeetje, is het nu al weer voorbij?! Fijn dat we met jullie mee mochten reizen in de verhalen. Goede reis naar huis.
  4. Ester Valentijn:
    17 april 2024
    Ja, belachelijk hè, zo snel als dat gaat?! Dank je wel! Is altijd het rotste stukje vind ik, maar ja, hoort er ook bij.
  5. M.valentijn:
    17 april 2024
    nou mooi hoor ! goeie reis terug !!!
  6. Ester Valentijn:
    Dank u wel!