Dag 28 en dag 29, onderweg naar huis, 11 en 12 januari 2024

12 januari 2024 - Winschoten, Nederland

Om 5 uur ben ik wakker. Ondanks de kamerwekker, omdat ik zeker wist dat die op tijd stond. Ik kan het niet helpen gewoon. Het is al licht en ik zie hoe we voor de 2e keer in 3 weken aankomen in Brisbane. We moeten om 7.30 uur de kamer uit, maar we zijn kwart voor 7 klaar en gaan dus rustig ontbijten. Daarna naar de Wheelhouse Bar, de verzamelplek voor onze kleur. Paul en Lisa moesten daar ook naartoe, dus we kletsen zo een uur weg. Zij mogen eerst en wij zijn eigenlijk vlak daarna al aan de beurt, bijna een half uur eerder dan gepland. Het is echt een geoliede machine zo, die ontscheping, ik heb daar wel bewondering voor hoor.

Bij de douane worden we doorgestuurd, want ik heb wat aan te geven. Het stelt weinig voor, wat schelpen en een stukje glad hout van het strand en wat houtsnijwerkjes die we gekocht hebben, maar omdat ze zo streng zijn daar, werd aangeraden om het wel aan te geven. De schelpen controleert ze op eventuele bewoners, de houtsnijwerkjes zijn geen probleem, maar het stukje gevonden hout blijkt een zaad te zijn 😱! Dat moet ze even navragen bij haar baas. Als ze terugkomt vraagt ze of we gelijk naar het vliegveld gaan. Dat doen we, nou, dan mag het. Als we beloven het onderweg niet snel ergens te planten 🤣. Dat beloven we natuurlijk. Geen idee van welke plant of boom dit is, maar jullie snappen wel dat het bij ons de grond in gaat 😁.

We krijgen groen licht dus en mogen de koffers ophalen. Die staan al keurig in rijen bij de juiste kleur, dus die vist Will er gelijk tussenuit. En dan staan we ineens buiten. Even kijken of we internet hebben, om een Uber te bestellen, en dat hebben we. Binnen een kwartier is hij er ook al, echt ideaal, die Ubers. Om kwart voor 10 staan we al op het vliegveld, maar we kunnen pas om kwart voor 12 inchecken, omdat de vlucht pas om kwart voor 3 gaat 😁. Er zijn gelukkig plekjes genoeg om te wachten en we gaan maar weer eens een potje kaarten en wat eten 😇.

Om kwart voor 12 checken we in. Dat is allemaal zelfservice, maar gelukkig lopen er ook mensen rond die kunnen helpen, want er zijn nogal wat mogelijkheden 🤔. Met wat hulp hebben deze oudere jongeren het zo gepiept en kunnen we op zoek naar een volgend plekje om te wachten 🤣. Ook dat is geen probleem. Potje kaarten, beker warme chocomel, een chocolade muffin erbij... Ik heb er voor allebei 1 gekocht, maar ze zijn zo machtig, dat we de eerste delen en de 2e in de tas stoppen, voor als we trek krijgen in het vliegtuig 🤣. Weinig kans op trouwens!

Tijdens het wachten loop ik nog even een rondje en kom ik bij de Uggs terecht. Die blijken niet alleen laarzen te hebben, maar bijvoorbeeld ook handschoenen. Laat ik nou gehoord hebben dat het behoorlijk koud is daar waar wij nu naartoe gaan 😇. Mijn eerste verjaardagscadeau is binnen dus. Voor mij geen koude handen meer op de fiets!

De vlucht voor ons naar Singapore heeft ruim 4 uur vertraging, maar wij gaan keurig op tijd de lucht in. Ik kijk 2 films, we krijgen 2x eten en voor we het weten zijn we al in Singapore, een half uur vroeger dan gepland. Het was ook maar een vlucht van 7 uur natuurlijk. We besluiten te gaan lopen van terminal 2 naar 3, maar lopen eerst de verkeerde kant op 🙄. Dat komt doordat we onze wandeling onderbreken bij een grote vijver waar je overheen kunt lopen en een andere waar koi zwemmen. Dan loop je een rondje en ben je gelijk alle gevoel voor richting kwijt hè 😇. Ahum. Laten we het maar op vermoeidheid houden. Daarna gaat de wandeling prima. We gaan ook de vlindertuin nog even in, maar omdat het al laat op de avond is en dus pikdonker buiten, is het dat daar ook. Geen rondvliegende vlinders dus helaas. Het is er ook vreselijk warm, vochtig warm, dus we gaan er snel weer weg. Als we bijna bij de juiste gate zijn, zien we op de vertrekschermen dat onze gate gewijzigd is. En niet een paar gates verderop, nee, van vertrekhal 3 naar vertrekhal 1! Gelukkig niet naar 2, anders hadden we echt het treintje gepakt, maar dit is te doen (voor degenen die nog nooit op Changi geweest zijn: het is een hoefijzer zeg maar, waarvan de ene poot hal 2 is, de andere poot hal 3 en het liggende stuk hal 1. Je moet dus via hal 1 als je van 2 naar 3 wilt of andersom. Lopend dan. Er rijden ook elke 4 minuten treintjes van de ene naar de andere hal). Anderhalf uur na aankomst zijn we bij onze gate, waar we ook gelijk weer Nederlands horen praten helaas 🤭. Het was zo heerlijk rustig als enige Nederlanders 😇. We hebben in ieder geval wat beweging gehad en de voeten zijn weer naar wat normalere proporties teruggebracht.

We gaan weer keurig op tijd de lucht in, voor een vlucht van bijna 14 uur nu. Die is lang. Ik weet al snel niet meer hoe ik moet gaan zitten, laat staan slapen 😣. Ik wil ook helemaal niet naar huis nog! Maar ja. Ook hier weer 2x eten, een film, een boek, ogen dicht, beetje doezelen... Ook hier komt een eind aan gelukkig. Op Schiphol is het erg rustig en we zijn binnen een minuut door de paspoortcontrole heen. Bij de bagageband is het wel druk, maar binnen 20 minuten hebben we onze koffers en kunnen we naar de trein. Zolang we boven lopen, hebben we het warm genoeg en zijn we de enigen in een T-shirt 😁. Op het perron is het een stuk kouder, dus daar trekken we toch onze vesten maar aan. De trein bestaat uit 10 bakken DDZ (voor de niet-spoormensen: dat is lang!) dus we hoeven ons niet druk te maken om de koffers. De eerste reep Topdeck moet eraan geloven en oeh, wat is die lekker! 😍 Will vindt dat ik overdrijf, maar dat is echt niet zo. Sterker nog, dat hij dat vindt is voor mij reden genoeg om te zorgen dat hij er niks meer van krijgt! 😇

In Groningen halen we de aansluiting niet, maar daardoor hebben we alle tijd voor de volgende 😁. In Winschoten komt Fleur ons ophalen. We komen thuis in een schoon en opgeruimd huis, heerlijk! Na de souvenirs en een kop thee zit de vakantie er echt op: er moeten boodschappen worden gedaan en de koffers moeten leeg. Het echte leven is weer begonnen. Koken laten we nog even aan iemand anders over (de Chinees 😇) en het aftellen is weer begonnen: over 82 dagen gaan we naar Japan! Maar ook nagenieten van deze geweldige reis. Ik moet het fotoboek nog maken, dus dan komt alles nog een keer voorbij, heerlijk. Bedankt voor het meelezen en tot de volgende reis! 😘

1. Ronald Kingma:
    12 januari 2024
    Genoten van de verhalen filmpjes en nieuwe woorden. Schijndooie is inmiddels een begrip geworden 🤣🤣😂
  2. Ester Valentijn:
    🤣🤣🤣
  3. Ingrid:
    12 januari 2024
    Leuk dat we op afstand met jullie mee mi hten genieten van de verhalen en foto's!
  4. Ester Valentijn:
    13 januari 2024
    Leuk dat jullie hebben meegenoten! 😘
  5. Thea:
    12 januari 2024
    Zo leuk om de verhalen te lezen. De filmpjes van Wil waren ook erg amusant gelukkig niet van die langdradige 😁😁. Voor nu lekker bijkomen.
  6. Ester Valentijn:
    Gaan we doen! 😘
  7. M.valentijn:
    14 januari 2024
    nou ik heb niet alles bij gehouden hoor !! sorry daarvoor . gr ma
  8. Marijke Roskam:
    15 januari 2024
    Heb nu alles gelezen. Geweldige reis en erg gezellig geschreven.
    Op naar de volgende vakantie!!
    Groetjes
    Marijke Roskam
  9. Ans Bakker:
    24 januari 2024
    Wat heb je dat mooi en duidelijk geschreven ik heb met bewondering zitten lezen dat jullie zoveel hebben gedaan en gezien hebben Ester en William op naar jullie volgende vakantie. Ans Bakker