Dag 15

17 april 2024 - Yokohama, Japan

Tegen 4 uur komen Will en Sebastian terug van hun laatste "avond" aan boord. Het was blijkbaar gezellig 🍹🍸🕺.
Om half 7 ga ik douchen, daarna moeten zij er ook echt aan geloven, want we moeten voor 8 uur de hut uit zijn. We ontbijten buiten, waar het al heerlijk is, dus de korte broeken waren een goed idee. Vanavond op de luchthaven kleden we ons wel om.

We hebben groep paars 3 om van boord af te gaan, om 9.05 uur, en we moeten in het Savoy restaurant wachten. Keurig op tijd mogen we van boord. In de hal is het behoorlijk druk, maar de koffers staan zoals altijd netjes in rijen bij de juiste groep (paars 3 dus in ons geval), dus die hebben we in no time te pakken. Dan aansluiten in de rij voor de douane, die ook best vlot gaat en voor we het weten staan we in dezelfde hal als 11 dagen geleden, maar nu de verkeerde kant op 😭. Eerst maar eens de bagagekluizen zoeken. Die hebben we snel gevonden, 1 rij, en alle grote zijn al bezet. Verdorie! Ik loop naar de informatiebalie en de mevrouw daar kan me vertellen dat er nog meer zijn, een stukje verder linksaf. Inderdaad, nog zo'n rijtje en daar zijn 2 grote kluizen vrij. Je kunt er echter alleen met munten betalen 🙄. Eerst naar de ATM dus en daarna proberen dat papiergeld te wisselen voor munten. Via via en met handen en vingers (de voeten hoefden er niet aan te pas te komen deze keer 😉) krijg ik uiteindelijk 20 muntjes van 100 yen. Ik heb er 12 nodig, maar dat werd te moeilijk 😁. Inmiddels is er in het eerste rijtje ook een kluis vrijgekomen, dus Will loopt daarheen met een koffer en ik doe de andere 2.

Wanneer alle bagage en vesten  opgeborgen zijn, kunnen we naar buiten. Het is heerlijk weer, dus de korte broeken waren echt een goed idee! De dame van de informatiebalie heeft me een kaart meegegeven en daarop wat dingen omcirkeld, geen idee wat precies, want dat kon ik niet goed horen in de drukte, maar we lopen gewoon de kant op van het reuzenrad, want daar willen we in ieder geval in. Onderweg daar naartoe komen we langs 2 winkelcentra. De eerste is nog helemaal gesloten, van de 2e zijn de Mac en de Starbucks al open. Aangezien de kermis (het is niet alleen een reuzenrad dus) ook nog gesloten is, gaan we eerst een bakkie doen. We blijken in de "Hawaii street" te zitten, en de winkels daar verkopen niet alleen Hawaiiaanse spullen, ze hebben zelfs de Hawaiiaanse radio aan staan 😁. Grappig!

We gaan nog even naar boven (die gebouwen hebben allemaal 4, 5, 6 of 7 verdiepingen met winkels 😱), maar gaan al gauw weer naar buiten. Veel te mooi weer om binnen te zitten! Inmiddels is de kermis ook open en gaan we naar het reuzenrad. Beneden staat dat je niet met contant geld kunt betalen (no cash begrijpen wij in ieder geval wel zo 😇), maar als ik boven bij het loket mijn creditcard tevoorschijn haal, zegt ze "only cash"! 🤔 Gelukkig hebben we dat ook, dankzij het kluizen-avontuur, dus ik betaal braaf contant. Het is heel rustig nog, dus we kunnen zo doorlopen en een gondeltje, of hoe heet dat eigenlijk, in. Het is echt heel helder, dus we kunnen mooi ver kijken. Voor we het weten zijn we helemaal boven! Geweldig, zo'n uitzicht. Will heeft hoogtevrees, dus die zit niet helemaal op zijn gemak, maar het gaat goed. Sebastian en ik blijven ook braaf zitten. We kunnen wel lief zijn 😜.

Na de kermis lopen we nog een stukje verder, want daar heeft de dame ook wat omcirkeld. Dat blijkt ook een winkelcentrum te zijn, maar wel 2 gebouwen, 5 etages hoog, aan elkaar. We komen er net in de lunchpauze blijkbaar, want overal lopen en zitten strak in het pak geklede mannen en vrouwen. En allemaal net zo rustig en gladjes gaat dat...

Rond half 3 zijn we het wel zat; we zijn moe, het is warm en we willen eigenlijk gewoon lekker ergens hangen. We lopen dus terug naar de Terminal, halen onze spullen uit de kluizen en kijken of we een taxi kunnen krijgen. De rijen en rijen taxi's die er vanmorgen stonden, zijn nu natuurlijk totaal opgelost! Maar er komt er net eentje aanrijden wanneer wij buiten komen, dus we hebben geluk.

Rond half 4 zijn we op het vliegveld, waar we inchecken, de koffers afgeven (22, 21,5 en 18 kilo, keurig gedaan dus, al zeg ik het zelf 😁) en wat te drinken halen. Dat mogen we niet meenemen door de douane naar international flights, dus we blijven eerst een paar uur in de ruimte daarvoor zitten. Ik boek maar gelijk een hotel in Vancouver voor volgend jaar, het kan maar gebeurd zijn 😇.

Rond half 6 gaan we door de douane en dat gaat heel soepel en snel. Een land uit is altijd weer makkelijker dan erin hè?! Opgeruimd staat netjes of zo 😜.

Bij de taxfree shop staat het luchtje dat ik vorige reis al had gezien, maar wat ik echt te duur vond toen, 120 euro of zo. In Nederland iets minder duur, maar ook nog boven de 100. En hier staat 'ie voor ongeveer 65! Kopen, zegt Will. En volgzaam typje als ik ben... 😇😜.

We eten nog een flinke kom rijst met wagyu (zeer malse biefstuk), met stokjes (zelfs ik, het lukt!) en wachten vervolgens tot we in mogen stappen. Wachten duurt lang... En dan moeten we in Frankfurt ook nog een keer 3 uur wachten 🙄. Maar ja, dat scheelde een compleet ticket, dus dat hebben we ervoor over! Nu eerst ruim 14 uur in dit vliegtuig. Ik ben best heel moe, dus misschien kan ik wel een beetje slapen zelfs 🤞. Morgenavond weer in mijn eigen bed, ook wel weer lekker!

1. Ans Bakker:
    18 april 2024
    🥰🤗
  2. Aalke:
    18 april 2024
    Een hele goede terugreis toegewenst. 😘

Jouw reactie