Dag 8

11 april 2024 - Sakata, Japan

Ik heb het gisteravond inderdaad niet te laat gemaakt, maar Will en Sebastian hadden een gezellige avond in de Skywalkers Lounge, met Australiërs (uit Tasmanië) en Duitsers (die op Mallorca wonen) en die lagen pas om 3.15 uur op bed 😱. Als de wekker om half 7 gaat is dat dus best even een moeilijk momentje... Maar 's avonds een vent, 's morgens ook een vent, en zonder morren staan ze op en kunnen we ook op het gemak even ontbijten voor we om 8 uur in het theater moeten zijn.

Er zijn 3 bussen die onze geboekte excursie gaan doen en wij zijn bus 2. Die status veranderen we trouwens in de loop van de dag naar nummer 1, want iedereen luistert braaf naar de tijd van "terug bij de bus", dus we zijn vanaf de 2e stop steeds als eerste weg 😁. Onze gids is een vrolijke dame vandaag, Masuko, die veel te vertellen heeft. Misschien wel een beetje teveel, want ze is echt geen minuut stil 😁, maar haar enthousiasme is geweldig.

Onze eerste stop is Mount Haguro, 1 van de 3 heilige bergen in de oude provincie Dewa. We beginnen onder aan de berg, bij Gojyu-No-Toh Pagode. Een National Treasure, gebouwd van 931 tot 937 en een eerbetoon aan Tairo No Masakado, een Samoerai tijdens de Heian periode. Hier staat ook de 1000 jaar oude boom Jijisugi. Vroeger stonden er 2, maar "oma" heeft het niet overleefd, dus nu staat alleen "opa" er nog. Het is weer een prachtige plek, zo rustig en vreedzaam, en de pagode is weer een kunstwerk.

Hierna gaan we de berg op met de bus, want ruim 6000 treden is iets teveel van het goede op zo'n dag vinden ze denk ik. Hier komen we bij Sanjin Gosaiden, de tempel zelf. Ondanks de toeristen is het ook hier weer rustig. Er is hier voor een Shojin-ryori lunch gezorgd, een Boeddhistische vegetarische lunch. Het ziet er prachtig uit allemaal, we proberen ook alles, maar eerlijk is eerlijk, het is echt niet lekker. Bamboescheuten, koude champignons en nog meer dingen die ik niet eens kende... Gelukkig zat er ook een kommetje rijst bij, dus we hebben wel iets binnen gekregen. Dat ging aan vrijwel alle tafels zo, dus wel heel jammer van al het werk wat ze ervan gehad hebben, maar ja...

Na de lunch rijden we, na even een fotostop voor het uitzicht, naar het Chio museum, waar er o.a. spullen en gereedschappen van vroeger te vinden zijn, maar ook het oude politiebureau en een mooie Japanse tuin. De kersenbloesem komt ook hier mooi uit inmiddels.

Onze laatste stop is de Zenpo-Ji tempel, waar ook weer een 5-storied Pagoda staat. Will en ik lopen ergens tussendoor en kunnen dan verder naar boven, waar het op slag helemaal stil is, geweldig. Daar staat ook ineens iets heel anders dan mooie oude dingen, iets van een zendmast of zo, die valt wel even uit de toon 😁. Weer terug beneden kunnen we bij de pagode ook naar binnen kijken en dat is ook prachtig. Niet alleen prachtig trouwens, want hier blijkt dat ze echt nog gebruikt worden, als we aan 1 kant iemand zien die hier daadwerkelijk zit te bidden. Iedereen respecteert dat gelukkig.

Hierna is het tijd om weer terug te gaan naar de boot, met weer een indrukwekkende excursie in ons rijtje ervaringen.

Aan boord nemen we wel eerst wat te eten, aangezien we sinds het ontbijt alleen een kommetje rijst op hebben. Daarna gaan Will en ik een potje kaarten en gaat Sebastian een dutje doen. We hebben een mooie zonsondergang vandaag, dus ondanks de koude wind blijven we kijken tot hij helemaal onder is. Daarna wat drinken in Crooners en dan wat eten. Als onze Aziatische buren daar weggaan, komt de jongste van de dames naar ons toe en tikt Sebastian op zijn schouder, om hem te vertellen dat haar moeder (een hoogbejaarde dame) wilde zeggen dat ze het geweldig vindt hoe Sebastian zijn stokjes vasthoudt. Precies zoals het hoort en hij eet er zo mooi mee, petje af. De vader van de dame staat ernaast te glunderen en Sebastian is natuurlijk helemaal verguld met dit compliment. Leuk, zoiets! 😍

Na nog een drankje bij Crooners gaan we naar Skywalkers, waar het eerst nog heel leeg is, maar de dansvloer langzaam bezet raakt. Het is er hartstikke gezellig, lekkere muziek, het Australische gezin van gisteren is er ook, leuke mensen inderdaad, we leren nog weer wat mensen kennen en we zetten om kwart over 2 het licht uit. Weer een heerlijke dag gehad!

1. Helene:
    11 april 2024
    Wat een super mooie reis Ester. Ik volg jullie en geniet mee.
  2. Manon:
    11 april 2024
    Alweer zo’n mooie dag, verslag en foto’s!
  3. M.valentijn:
    12 april 2024
    ja mooie zons ondergang !!

Jouw reactie