Dag 10, Conflict Islands, 24 december 2023

24 december 2023 - Conflict-groep, Papoea-Nieuw-Guinea

Van 23.00 uuur tot 6.00 uur slapen is toch een stuk fijner hoor! Nog steeds niet overdreven lang, maar een stuk beter dan tot nu toe. Zou ik toch langzaamaan tot rust komen nu? De eerste week zit er al op, nog 3 te gaan, die wil ik best uitgerust doorbrengen eigenlijk 🤔. We zijn nog niet op de plaats van bestemming, varen nog, maar het is al wel een prachtige dag. We hoeven pas om 8.50 uur in Provence te zijn voor onze snorkeltour, maar gaan toch om 7.00 uur ontbijten. Er zijn al behoorlijk wat mensen wakker zien we daar, maar er zijn nog genoeg tafels vrij. Terwijl we ontbijten stopt en draait de boot, dus we zien het prachtige eiland waar we vandaag (en morgen!) gaan vertoeven. Het lijkt wel zo'n bounty reclame 🤩.

Na het ontbijt is er tijd genoeg om even een rondje over de boot te lopen (die 28 rondjes achter elkaar komen er maar niet van, maar met steeds 1 komen we daar ook vanzelf aan 😇). Het wordt een dooddoener, maar het uitzicht is echt weer schitterend! In Nederland is het ongeveer half 11 nu, dus ik probeer Fleur even te bellen. Dat lukt, dus we praten even bij. Toch fijn om even te horen dat alles goed gaat thuis. Wanneer we verder lopen ligt er iets op het dek, het lijkt wel een hondendrol(letje), maar het blijkt een behoorlijk grote kever te zijn. Die ligt daar prima, dus we lopen gauw door 😁.

In Provence blijken we met een paar mensen van onze vorige tour te zijn, dus er wordt gelijk weer flink gepraat 😁. Wanneer onze groep aan de beurt is om naar de shuttles te gaan, zijn we ook zo aan boord en varen we snel weg. Er werd gezegd dat het ongeveer 20 minuten zou duren, maar ongeveer 10 minuten later zijn we er al. Vanaf de steiger kijk je zo naar de bodem, wat een prachtig helder water zeg 😍. We zien ook gelijk een aantal best grote maanvissen (daar lijken ze in ieder geval op) zwemmen, geweldig!

We worden doorverwezen naar links, waar de snorkel tours vandaan vertrekken. We moeten een formulier ondertekenen (netjes aan de regels houden, niet aan het koraal zitten etc. etc.) en flippers uitzoeken (masker en snorkel hebben we zelf) en dan gaan we naar een kleiner bootje dat ons naar een vlonder verderop brengt, in dieper water, waar we de onderwaterwereld mogen gaan bewonderen. Nou, dat doen we! Allerlei soorten vissen, koraal en zelfs een haai(tje, ongeveer een meter lang, hij zwom gelukkig wel een behoorlijk stuk onder ons 😇). We blijven daar ruim een uur en gaan dan weer terug naar het eiland. Eerst even in het ondiepe water snorkelen, waar we weer allemaal andere vissen zien. Even een fotomoment waar een vriendelijke jongen ons bij helpt 😉 en dan gaan we een stukje lopen. Het eiland is niet groot, je kunt er dus helemaal rond lopen, maar we doen vandaag de ene kant en morgen de andere. In deze temperaturen moet je rustig aan doen tenslotte 😎. Het is aan de andere kant net zo mooi als aan de kant waar we zijn aangekomen en ook binnendoor is het erg mooi, met alle verschillende soorten bomen. Op een gegeven moment zien we iets vliegen, eerst is niet duidelijk wat, maar als het naar een boom toegaat om zich vast te grijpen, zien we het duidelijk aan zijn vleugels: een vleerhond! Geweldig, gewoon tijdens je wandelingetje 🤩. Ik zie hem hangen, al lijkt het net een stukje dood blad, maar als hij iets hoort of ziet, draait zijn kopje mee. Ik hoop dat de foto's gelukt zijn, maar anders is het een gevalletje moet-je-bij-geweest-zijn 😉. Terwijl wij staan te kijken komt er een jongen van het personeel aan, die even vrij is. Hij vraagt waar we naar kijken en als het diertje beweegt, ziet hij het ook. Wij lopen verder terwijl hij zijn collega's aanwijst waar hij naar kijkt. Terug bij onze tassen schrik ik me rot als ik voorover buig en ineens iets in mijn tankinitop voel bewegen 😱. Ik kijk, zie iets langwerpigs van ongeveer 5 cm dat op dat moment op die kever van vanmorgen lijkt, graai het eruit en gooi het op de grond. Dan blijkt het een visje te zijn 😱. Daar heb ik dus het halve eiland mee in mijn hesje rondgelopen, want dat moet er tijdens het snorkelen voor de wandeling in gekomen zijn 😂. Het leeft nog, dus Will brengt het gauw naar het water, waar het eerst een beetje suf rondhangt, maar dan toch weg zwemt. Gelukkig maar! Zo'n dubbelwandig hesje blijft lang nat, maar soms is dat dus helemaal niet erg 😊.

We gaan terug naar de boot, waar we eerst het zwembad in duiken en dan wat te eten gaan halen. We zijn inmiddels vaste klanten bij de Grill 🤭. Een lekker cool drinkie erbij, een ligbedje in de schaduw, nagenieten van de ervaringen van vandaag tot nu toe, een boek lezen, een ijsje eten... Het leven is mooi 😎.

Vanavond is weer formal night, dus smoking en avondjurk mogen weer uit de kast. We eten bij Bayou, rond half 8, dus geen haast. We zijn iets eerder, maar kunnen gelijk naar binnen. We eten weer heerlijk, met een chocoladetoetje deze keer. Heerlijk, maar veel te machtig. Kan ook komen door het kaasbrood vooraf en de grote kom uiensoep met brood met kaas erin natuurlijk 😜. Hoe dan ook, we eten geen van beiden ons toetje helemaal op, dat mag in de krant 😁.

Het valt ons ook vanavond weer op dat Australiërs toch heel anders zijn dan Amerikanen. We zien in verhouding weer weinig avondkleding. Jammer, dat is juist zo'n leuk moment om je eens helemaal op te doffen. Maar ja, ieder zijn ding. Degenen die het wel leuk vinden zien er ook prachtig uit! 🤩

In het theater vanavond een Christmas Variety Show. Liedjes, ballet, dans, een kerstverhaal... Leuk! Daarna drinken we eerst wat in de Wheelhouse Bar, waar een gitarist/zanger optreedt, en daarna bij Crooners, waar de vaste pianist/zanger zit. Morgen de laatste dag aan land, dan 2 zeedagen en dan zit de eerste cruise er alweer op. Anderhalve week zijn zo voorbij. Gelukkig hebben we er 2 geboekt deze keer! 😇 Morgen eerst nog een dagje paradijs eiland.