Dag 22, Napier, 5 januari 2024

5 januari 2024 - Napier, Nieuw-Zeeland

We worden om half 7 van de wekker wakker vandaag. Er is al land te zien, maar we zijn nog een stukje van de haven vandaan. Na het ontbijt halen we de paspoorten, die moeten we elke dag bij ons hebben. De Nieuw-Zeelandse douane controleert streng, maar is wel hartstikke vriendelijk. Om 8 uur moeten we in de Provence zijn, waar we zowel Denis en Sue als Dick en Tammy treffen. Die gaan dezelfde tour doen, iets met wijngaarden en wijn proeven 🤮 en wij gaan naar Cape Kidnappers, waar een grote kolonie Gannets (Jan van Genten) nestelt. Met een spanwijdte tot 2 meter zijn dat behoorlijk grote vogels. We hebben geen idee wat we kunnen verwachten, maar we zien het wel. Tony, onze gids, is een vlotte man van rond de 70 (schatten wij) met lekkere droge humor. Hij doet eerst een stukje Napier, om de art deco stijl te laten zien waarom Napier bekend staat. Weer een plek waar we graag wat meer tijd voor hadden gehad! We moeten echt een keer terug naar Nieuw Zeeland dus.

Na de korte Citytour rijden we naar het kantoor van Gannet Safaris, waarvan deze tour is, voor een sanitaire stop, want dit is de laatste mogelijkheid de komende uren. Wanneer iedereen weer in de bus zit gaan we verder. We moeten op privé terrein zijn, een stukje grond van ongeveer 500 hectare!!! De huidige eigenaar heeft het een aantal jaar geleden gekocht om er een golfbaan aan te leggen. Voor 1000 dollar kun je de baan op. Hij heeft ook een asfaltweg aangelegd, tot ongeveer halverwege van waar wij moeten zijn. De tweede helft is wat minder comfortabel, maar Tony is een ervaren chauffeur en hij brengt ons veilig door dit prachtige landschap naar boven, waar de kolonies zitten.

Wanneer we uitstappen komt de stank ons tegemoet, het ruikt als een vogelhok dat al heel lang niet is schoongemaakt 😣. Maar als je uit de wind gaat staan is dat een stuk minder en o jongens, wat een prachtige beesten 😍! Er zijn nog jongen, er zijn volwassen vogels, er zijn luie, actieve, nieuwsgierige en ongeïnteresseerde vogels... Geweldig! We blijven foto's maken en zien later wel of er iets gelukt is. Ik ben gewoon ontroerd door dit prachtige stukje natuur, met dieren die ons daar tolereren, negeren of bekijken. Helaas moeten we na een half uur weer weg, want de boot moet om half 3 weer weg en voor die tijd moet iedereen aan boord zijn. Op de terugweg zouden we nog even stoppen bij een uitkijkpunt, waar je de kliffen goed kunt zien, maar Tony rijdt er voorbij. Hij ontdekt dat een stukje verder en besluit even in zijn achteruit te gaan. Echt een smal weggetje met een afgrond ernaast... 😱 Maar hij kan dat! Deze kliffen zijn een aantal jaar geleden ingestort, boven op 2 Koreaanse toeristen. Die hebben het overleefd, 6 maanden in het ziekenhuis gelegen met allerlei gebroken onderdelen, maar overleefd. Will heeft een filmpje van de foto's die Tony liet zien, die ze hebben omdat er toevallig een groep op dit uitkijkpunt stond toen het gebeurde.

Bij het kantoor krijgen we wat lekkere snacks en wat te drinken en dan moeten we echt terug naar de boot. We springen daar even het zwembad in (koud!) en daarna in de hottub, want de wind is koud als je uit het water komt. De zon gaat ook weg, dus we gaan droge kleren aantrekken en dan een potje kaarten.

Vanavond is Dress to impress en we besluiten gewoon netjes te gaan. Geen zin in een lange jurk vandaag! 😇 Vrijwel niemand heeft dat blijkbaar, want we zien er maar een paar. Na het eten gaan we naar de Universe Lounge, een potje Trivia meedoen, muziek uit de jaren 70 deze keer, met zijn zessen (Sue en Denis, en Martin en Belinda). We hebben 23 van de 40 punten, net voldoende 😇. We kunnen hier blijven, want Meridion doet 2 sets, dus we kunnen lekker de dansvloer op. Om half 11 nog een comedian, adults only, en die is geweldig. Kramp in mijn kaken van het lachen! De dag is weer gevlogen!