Dag 23, Tauranga, 6 januari 2024

6 januari 2024 - Tauranga, Nieuw-Zeeland

We komen vandaag pas om half 10 aan in Tauranga, dus we kunnen op het gemak wakker worden en ontbijten. We hebben een tour geboekt bij Zealandier, want de Princess tour naar Hobbiton ging niet door. Zelf van boord en kijken waar ze staan dus. Dat is zo gepiept, ze staan vlak na de hekken van de haven, met de namen van de klanten op een bord, dus ik heb mezelf snel gevonden 😁. We komen in de bus bij Rolf, zoals hij zelf al zegt: een echte Nieuw-Zeelandse naam. Dat zegt hij met een zwaar 'Allo 'allo-accent, dus het begint al goed 🤭. Hij is hartstikke vriendelijk en heeft de grootste lol (Australiërs hebben duidelijk andere humor dan Europeanen, want wij lachen wat af, maar de rest van de bus... 🙄), dus je snapt wel wat wij de hele dag zeggen: Duitsers maken geen grappen! 🤣

Met een volle bus (21 man) gaan we naar Hobbiton. We hebben geen idee wat we kunnen verwachten, maar het is weer geweldig gaaf! We worden op de verzamelplaats eerst losgelaten om wat rond te kijken in de winkel, wat te eten te kopen in het café, naar de wc te gaan of een ijsje te kopen. We hebben ongeveer een uur voor onze tours (we gaan in 2 groepen, 10 minuten achter elkaar aan; het is een geoliede machine, want precies elke 10 minuten vertrekt er een bus) starten, dus we halen eerst wat te eten en daarna een ijsje. Ik bestelde echt maar 2 bolletjes per ijsje, maar ik kreeg er geloof ik 5 per ijsje! 😱 Allebei een bol Hokey Pokey IJs, want dat is blijkbaar echt iets van hier, en een bol wat anders. Zalig! 😍

Precies om 12.40 uur vertrekken wij in een bus met nog veel meer mensen (dit is een gewone touringcar) voor een ritje van 10 minuten naar het echte Hobbiton, The Shire. Dit is het echte dorp uit de film, we lopen dus langs alle huisjes, over de brug, door een van de huisjes en drinken uiteindelijk een Hobbit biertje in de Green Dragon 😃. Buiten het feit dat we gewoon door de filmset lopen, is het ook nog eens een schitterende omgeving en prachtig weer, dus we genieten volop.

Als onze tour door Hobbiton erop zit, worden we weer teruggebracht naar het verzamelpunt, waar Rolf op ons wacht. Op de terugweg gaan we nog even naar McLaren Falls Park, even een koel wandelingetje van een kwartier door het bos naar de waterval en dan weer terug naar de bus. Daarna nog een ijsjes stop, dat doet Zealandier altijd, om de mensen te helpen die dit zaakje net voor Corona hebben overgenomen. Daar bovenop kreeg de eigenaar nog een zwaar ongeluk, dus ze kunnen hun vaste klanten goed gebruiken. Mooi dus dat Zealandier dit doet. Weer een lekker Hokey Pokey ijsje, gelukkig wel een stuk kleiner 😇.

We stappen in het centrum uit de bus, in de hoop dat ik nog een paar schoenen kan kopen, want de zwarte die ik bij me had (waar het ene hakje al van weg was) zijn gisteren volledig uit elkaar gevallen. Aan alles komt een eind, ook aan goeie schoenen blijkbaar 🙄. Helaas zijn vrijwel alle winkels al dicht, dus we lopen door naar de boot.

We hebben vandaag weer gereserveerd bij Sabatini's en wat is het weer lekker 😍. Alleen veel te veel. Het is zelfs zo erg, dat we geen toetje nemen! 😱 Dat mag wel in de krant hoor. We bekijken niet eens de dessertkaart! Dat zegt wel wat hè? 🤭

Na het eten gaan we naar de Universe Lounge, waar de 80's party net begint. De anderen zijn er al en hebben een plekje voor ons vrijgehouden. Weer een heerlijke avond, lekkere muziek, gezellig met elkaar... Rien belt zoals afgesproken om 21.00 uur, zodat we ma even kunnen feliciteren met haar 84e verjaardag... Wat een fijne vakantiedag! Morgen de allerlaatste aanleghaven en dan de terugreis. Ik wil er nog niet aan denken!

1. Ronald Kingma:
    6 januari 2024
    Prachten zo herkenbaar vanuit de film
  2. Ester Valentijn:
    6 januari 2024
    Ja, geweldig hè?! We liepen echt in de film zeg maar, zo gaaf 😃
  3. Winny:
    Fantastisch ,ik wil ook z'n hobbit huisje 😀
  4. Ester Valentijn:
    6 januari 2024
    Ja, ze zijn zo leuk! En waar je naar binnen kon helemaal, er is echt aan alles gedacht! Zo gaaf!
  5. Aalke:
    6 januari 2024
    Wat hebben jullie ontzettend veel mooie dingen gezien. Het een nog indrukwekkender dan het andere.
  6. Ester Valentijn:
    6 januari 2024
    Ja, echt genieten! Het gaat alleen veel te snel 🙄 Ik zou best nog 3 weken willen blijven!
  7. Aalke:
    6 januari 2024
    Dat snappen wij heel goed hoor. 😘
  8. Bianca Brants:
    14 januari 2024
    Ik lees het nu pas, maar wat gaaf!! Had net de Hobbit (en daarna de lord of the rings films, maar weer eens gekeken en dan deze foto’s van jullie. 😍😍
  9. Ester Valentijn:
    14 januari 2024
    Ja, dit was echt geweldig, we liepen gewoon door de film joh, elk moment zou er een Hobbit voorbij kunnen komen voor je gevoel 😃