Dag 9, Kiriwina Island, 23 december 2023

23 december 2023 - Kiriwina, Papoea-Nieuw-Guinea

Tegen half 2 naar bed gaan en om 6 uur weer klaarwakker zijn is niet iets waar ik een gewoonte van wil maken, maar als je verder toch niets hoeft maakt het ook weer niet zoveel uit. De bedden bij het zwembad liggen ook lekker tenslotte 😎. Will is om half 7 wakker, dus we besluiten vandaag eens naar restaurant Bordeaux te gaan, waar je ontbijt aan tafel geserveerd wordt. We krijgen het tafeltje naast dat van gisteravond en dus dezelfde ober. Die jongens werken in gebroken diensten, hebben 's middags 3 uur vrij (om te slapen of de was te doen) en werken dan weer tot 23.00 uur. En toch zo vriendelijk en beleefd blijven, petje af hoor. We bestellen een special, iets met tortilla's en gebakken eieren en hij adviseert om lekker eerst wat vers fruit te nemen, want het kan wel 10 tot 15 minuten duren. Wij vinden dat geen probleem, maar veel mensen op een cruise blijkbaar wel 😱. Afijn, wat vers fruit is altijd lekker, dus dat doen we. Zowel het fruit als de tortilla's zijn heerlijk, en er loopt nog iemand rond met een grote schaal verse croissants, muffins en Danish rolls ook, dus we eten toch weer teveel! 😇

Na het ontbijt gaan we onze tassen halen en naar dek 4 voor de pendelboten naar de steiger. Het is nog erg rustig, dus we kunnen zo doorlopen en 10 minuten later vaart hij al. Aan wal is het 1 grote sliert van kraampjes met locals die o.a. hun houtsnijwerk willen verkopen. Het is zo mooi allemaal, ik zou echt heel graag een paar grote stukken willen kopen, maar we durven het niet aan. We houden het bij wat kleine dingetjes en wat donaties hier en daar, o.a. aan een meisje dat ons meeneemt naar het dorpje iets verderop, waar zij en haar hele familie wonen. Ze is 23 en heeft een dochtertje van 8 maanden. Geen vader in beeld, maar ze woont bij haar ouders. Ze koken op houtvuur, hebben 1 zonnepaneeltje voor stroom en zij slaapt met haar dochtertje in een hokje, daar zouden wij de honden nog niet laten slapen 😣. Er is een waterput in het dorp, maar die is kapot en het kost ongeveer 1000 kina (dus ongeveer 500 dollar, dus ongeveer 300 euro 😱), wat ze niet kunnen betalen, dus dan maar gewoon regenwater opvangen. Onbegrijpelijk dat zij zo kunnen leven, wat zijn wij toch verwend! Ze is blij met onze financiële bijdrage en wij bedanken haar voor haar gastvrijheid.

Het is ongelooflijk warm inmiddels, ook al is het nog niet eens half 11, het zweet loopt echt in straaltjes van ons af en ik word wat licht in mijn hoofd. We besluiten niet de zee (en dus ook zon!) in te gaan, maar gaan lekker terug de boot op en afkoelen in het zwembad. Dat moment van onderdompelen is zoooo fijn hè 😇 Will vindt dit warme weer fijn, maar voor mij is het echt te, mijn hoofd kan er heel slecht tegen. Lang leve het zwembad dus!

We eten weer op onze bedjes bij het zwembad, Will een burger, ik een chicken sandwich, maar die is veel te pittig voor mij. Will vindt 'm wel heerlijk (ik had niet anders verwacht van meneer sambal 😉), dus die eet 'm op en ik haal lekker 2 pizzapunten. Die zijn wel mijn smaak!

Er komen steeds meer mensen terug, dus het wordt weer wat drukker rond en in zwembad. En dan ineens vallen er spetters. Eerst een paar, maar langzaamaan steeds meer, tot het een echte stortbui is. Wij liggen overdekt, dus droog, maar het water loopt over het dek, onder onze ligbedden door, er valt echt veel! De temperatuur wordt ook iets beter, net even die paar graadjes minder, heerlijk. Zo houd ik het wel weer vol 😇.

Eind van de middag kleden we ons om en gaan lekker even een bakkie doen in het International Cafe, met wat lekkers erbij! Ik kom zwaar chocola tekort hier, dus even iets met chocola proberen. Dat is overigens geen succes, want het is iets drillerigs 😱. En als ik iets niet lust... Brrr! We ruilen dus, Will de taart, ik de chocolate chip cookies. Allebei weer blij 😁.

Na de koffie naar Crooners, voor een drankje en een potje yahtzee. Ik houd het bij een Key West Cooler, de mocktail dus, lekker fris. Rond die tijd gaan we vertrekken, wat inhoudt dat de winkels weer open gaan en Will moet nog een Princess pet hebben. Ik zie een leuke hanger voor in de kerstboom, dus die gaat ook mee. Bij de kassa worden we ineens in het Nederlands (bijna!) aangesproken. Deze meneer komt uit Zuid-Afrika en begrijpt dus Nederlands. Hij vindt het echt leuk om even Nederlands te praten, want op deze bestemmingen zie je die bijna niet, zegt hij. We komen er vast nog weleens deze cruise 😉.

Om half 7 is er een show in de Universe Lounge, Blue Bayou, waar we wel benieuwd naar zijn. Het zit al vrijwel vol wanneer wij er aan komen, maar we vinden nog een plekje aan de zijkant. We worden niet teleurgesteld, wat een show weer 🤩. Een musical eigenlijk, over New Orleans, met (bijna) allemaal bekende nummers erin. Echt genieten!

Na de show hebben we een reservering in restaurant Provence, waar we een tafel krijgen in "de wijk" van Dan, een supergezellige ober. Hij heeft zelf de grootste lol en krijgt iedereen mee. Wij houden ervan! 😁 En we eten ook nog eens lekker.

Hierna gaat ineens het lampje uit, een korte nacht in combinatie met die verschrikkelijk benauwde dag waarschijnlijk, maar we hebben geen zin in de late show of een bar en gaan gewoon nog even een boek lezen in de hut. Morgen weer een dag! 😴

1. Winny:
    24 december 2023
    Dit is toch ook een vakantie van schakelen en uitersten..van genieten en verwerken van ongekende luxe naar enorme armoede...van brandende zon naar fikse regenbui...belevenis hoor..en lekker rusten en slapen wanneer je zin hebt..dikke kus voor jullie😘
  2. Ester Valentijn:
    24 december 2023
    Ja, alles loopt door elkaar heen momenteel. Kan mijn rust ook nog niet echt vinden. Komt vast nog! x
  3. Helene:
    24 december 2023
    Lieve Es, heerlijk om je te lezen terwijl hier een dikke regenbui tegen de ramen klettert. Het is bij jullie al kerst. Heb een zalig kerstfeest samen en een gezond voorspoedig 2024. Dikke kus....
  4. Ester Valentijn:
    Ja, hier zon en 30 graden of zo, ik stuur een beetje jullie kant op! X
  5. Marijke Roskam:
    24 december 2023
    Wat schrijf je mooi. Je kan alles voor je zien, zo beeldend schrijf je. Ik geniet hier enorm van. Wauw, wat geweldig om dit mee te beleven. 🥰
  6. Ester Valentijn:
    24 december 2023
    Fijn dat je meegeniet Marijk! x