Dag 19, Dunedin, 2 januari 2024

2 januari 2024 - Dunedin, Nieuw-Zeeland

De wekker staat op 6 uur vandaag en ik ben mooi 5 minuten voor die tijd wakker. Maar goed ook, want mijn telefoon, die gisteravond op de juiste tijd stond, was vannacht mooi weer terug gesprongen naar Australische tijd 😱. Het was volgens mijn wekker dus pas 2.55 uur i.p.v. 5.55 uur! Zouden we mooi te laat zijn geweest voor onze tour. Gelukkig werkt mijn innerlijke wekker wel goed.

We zijn ruim op tijd in Provence, met nog veel meer mensen, maar de boot is nog niet aangemeerd, dus we moeten even geduld hebben. We gaan een kwartier later dan gepland weg, met een leuke buschauffeur/gids, Shane. We doen er, met korte fotostop voor het uitzicht, ongeveer een uur over om bij Larnach Castle te komen, het enige kasteel in Nieuw Zeeland. Kasteel is een wat overdreven benaming voor dit gebouw, maar later blijkt dat de eerste eigenaar het zelf ook zo niet noemde, dat was de bevolking van Dunedin. Eigenlijk was het gewoon een soort landhuis. Van buitenaf lijkt het niet zo groot, maar als we binnen zijn is er veel meer ruimte dan je zou denken. Elke kamer is anders, niet alles is even mooi, maar het is wel indrukwekkend. Vooral de plafonds, waar heel veel werk in zit, zeker de panelen met houtsnijwerk. En de kanten vitrages... 😍 Prachtig! Onze gids is heel enthousiast en we horen alles over de familie voor wie het gebouwd is. Aan het eind kunnen we nog even een heel smal wenteltrapje op naar het platte dak, voor mooi uitzicht, en dan moeten we alweer naar de bus. Die brengt ons via de toeristische route weer terug naar de boot.

Daar gaan we lunchen, want het is inmiddels half 1, en daarna gaan we weer van boord, om even Port Chalmers in te gaan. Eerst naar een uitkijkpunt, via een behoorlijk steile weg, waarvandaan we de boot zien liggen. Daarna door de hoofdstraat naar de supermarkt, voor chocola 😇. Dat was namelijk nog een dingetje in Brisbane. De supermarkt waar wij geweest zijn daar had wel Cadbury, maar geen Topdeck! 😱 Mijn hoop was dus al vervlogen, maar ik kreeg de tip om hier te kijken en warempel, hier hadden ze er zat! Ik heb dus 8 repen Topdeck gekocht, en 2 repen Whittaker's, Nieuw Zeelandse chocola die blijkbaar ook erg lekker is. Een pure voor mij, melk voor Will.

Terug op de boot trekken we eerst zwemkleding aan, want inmiddels hebben we het gewoon warm. Het zwembad is leeg (mietjes hier 😁), dus we hebben het voor onszelf. Heerlijk even zwemmen in het lekker koude water. Daarna gaan we natuurlijk opwarmen in een hottub. Daar komt wat later een gezellige dame bij zitten, die we op Oudejaarsavond al op de dansvloer gezien hadden. Ze had toen een gouden glitter jurk aan, echt geweldig, ze was net een grote glitter bol. Een hartstikke leuk mens, Sylvia, we zitten lekker te kletsen tot er een gezin bij komt, vader, moeder en zoon (19). Aardig, maar zij blijft praten, verder komt er niemand meer aan het woord. Inmiddels zitten wij ook al bijna anderhalf uur in dat bad en heb ik bijna kieuwen, dus we gaan eruit. Douchen, omkleden voor de avond en natuurlijk chocola proeven 😁. Hij is goedgekeurd! Ik houd mijn Topdeck nog even dicht 😜. Bij het wegvaren zien we pinguïns op de rotsen!

Na het eten (er is weer pavlova 🥳, maar ik houd het netjes bij 2 😇) doen we even een rondje winkels om te zien of er nog leuke dingen bij zijn gekomen nu we in Nieuw Zeeland zijn. En jawel, dus de laatste souvenirs zijn ook binnen!

Nick Nicholas doet een nieuwe show, waar we naartoe gaan en die weer erg leuk is. Daarna weer eens een cocktail proberen, want ik wil even wat anders dan die mocktails. Ik bestel wat en op aanraden van de serveerster bestelt Will een andere, zodat ik kan proberen wat ik het lekkerst vind. Tuurlijk die van hem hè 🙄🤣. Hij lust alles, dus we ruilen en ik drink een Mai Tai. Daar zit niet zoveel alcohol in als in al die andere, heb ik het idee.

Als de band stopt met deze set, besluiten we niet te wachten op de volgende, maar een kop warme chocomel te gaan drinken in the international cafe, dat 24 uur per dag open is. We twijfelen bij het zien van de heerlijke broodjes die ze ook hebben, maar houden het bij chocomel. Daar gaan we vast lekker op slapen 😇. Morgen de wekker pas om 7.00 uur!

1. M.valentijn:
    2 januari 2024
    nou mooi hoor op naar het volgende !!! gr
  2. Ronald Kingma:
    2 januari 2024
    Weer veel gezien en gegeten lees en zie ik, mooie ervaring 👍😘
  3. Aalke:
    2 januari 2024
    Jullie hebben vandaag weer heel veel mooie dingen mogen zien. Echt prachtig hoor.
    Ook de filmpjes van Will zijn echt heel erg mooi. 🤩
  4. Ans Bakker:
    20 januari 2024
    Wat een uithoudingsvermogen hebben jullie ,en je verhalen zijn geweldig .ik stop even ik ga even wat doen 😘