Dag 20, Lyttleton/Christchurch, 3 januari 2024

3 januari 2024 - Christchurch, Nieuw-Zeeland

Mijn telefoon is vannacht weer 3 uur teruggesprongen, dus de wekker stond weer verkeerd, maar ik ben weer 10 minuten voor de wekker wakker, dus vooruit maar. Wills telefoon springt gewoon helemaal niet vooruit, dat scheelt, dus die zet 'm gewoon 3 uur eerder 😁.
We varen net de haven in, altijd weer leuk om te kijken hoe het eruitziet.

Na het ontbijt mogen we weer verzamelen in de Provence MDR, waar we om precies 8.40 uur worden opgeroepen om van de boot af te gaan. Lyttleton is een working harbour, wat betekent dat je er niet mag lopen of fietsen en wij als cruise passagiers alleen met een bus door de hekken kunnen. Er zijn shuttlebussen naar Lyttleton, net buiten het hek, en naar Christchurch, op een half uur rijden. En er zijn bussen voor de diverse excursies, waarvan wij er ook een doen. Om 8.50 uur vertrekt onze groep naar de Waimakariri rivier, waar een Jet boat klaar ligt voor ons. We gaan 20 minuten over de rivier racen 😃! Nadat we allemaal een reddingsvest aan hebben gekregen mogen we instappen. Met de bestuurder kunnen er 20 personen in de boot, 5 op een rij, en we zitten precies vol. Eerst wat veiligheidsvoorschriften en dan gaan we. Even rustig aan, maar dan vol gas... Geweldig! Helemaal als hij ook nog eens 360 graden draait 😍. Zelfs de striemende regen die we even hebben, kan dit gevoel niet teniet doen, en ook de tak die Will tegen zijn hoofd krijgt niet. Voor bewegende beelden moet je maar even op Wills YouTube kijken, dan zie je hoe hard het ging. Na afloop is er koffie en thee en maken wij even een praatje met de andere man van het bedrijf, die een Nederlandse vader blijkt te hebben 😁. De wereld is maar klein. Hij vertelt ook over de aardbeving, dat hun huis gewoon doormidden brak en ze 4 jaar in de woonkamer leefden, omdat de verzekering alle claims niet kon verwerken. Pfff.. Daarna worden we weer terug gebracht naar de boot, waar we even snel wat eten bij het zwembad, want om kwart voor 1 moeten we weer bij de bussen staan voor onze 2e excursie van de dag, een tour om en door Christchurch.

We gaan met een dubbeldekker en die zit vol, 80 mensen dus. Het zijn krappe plaatsen, dus Will zit behoorlijk klem met zijn knieën, maar gelukkig hebben we 2x een stop van een half uur en een keer eentje van 10 minuten. De gids is een gezellige dame met een vlotte babbel. We horen veel over de laatste aardbeving, van 2011, waarvan ze nog steeds aan het herstellen zijn. Veel gebouwen staan in de steigers, andere staan gewoon beschadigd te staan en weer andere zijn al gesloopt. Er is besloten dat er niet meer hoger dan 6 etages gebouwd mag worden, dus alles wat nu hoger is, is van voor 2011. Er zijn toen in 1 (hoog) gebouw 115 doden gevallen, door het in elkaar zakken van het gebouw. We rijden langs het monument dat neergezet is ter nagedachtenis aan de slachtoffers, een lange witte muur. Helaas kunnen we niet stoppen, maar het ziet er mooi uit. Alle namen staan in die muur. Er liggen ook wat ijzeren binten in de stad, die afkomstig zijn van de Twin Towers in New York, als bedankje aan de brandweermannen uit Christchurch die daar hebben geholpen. Inmiddels is de wederdienst er ook geweest, want zij hebben hier weer geholpen na de aardbeving.
Niet alleen ellende gelukkig, we gaan ook naar een mooi park en uitkijkpunten met schitterende uitzichten. Terug gaan we niet door de tunnel, maar via de oude weg over de bergen. Ook daarbij weer schitterende uitzichten. Om half 5 zijn we weer op de boot.

We eten vanavond in de Provence dining room, wat weer prima smaakt. Daarna naar de show van Darren Sanders, een komiek (en acteur). Hij is leuk 😁. Zulke herkenbare dingen allemaal, geweldig!

Daarna gauw naar de Universe Lounge, want het is vandaag de 21e verjaardag van de Coral Princess en dat wordt gevierd. Om en om krijgen een willekeurige gast en een willekeurig personeelslid een cadeautje en laat Will nou de 2e gast zijn! 🤣 Hij krijgt een schaalmodel van het schip en een hand van de kapitein. Na de cadeautjes gaan ze rond met drankjes en cupcakes en begint Meridion. Een heerlijke avond na een mooie dag!

1. Aalke:
    3 januari 2024
    Prachtig verhaal van jullie belevenissen deze dag.
  2. Aalke:
    3 januari 2024
    De filmpjes van Will zijn ook echt prachtig. Wij hebben er weer enorm van genoten en kijken uit naar de dag van morgen.