Dag 17

27 mei 2025 - Cozumel, Mexico

Na een héél kort nachtje, zelfs met de klok een uurtje terug, zitten we om kwart over 6 aan het ontbijt. Om half 7 moeten we verzamelen en blijkbaar moeten alle excursies dat, want de zaal zit vol met mensen die stickers op hebben met allerlei kleurtjes en nummers. Wij hebben roze 12. We moeten eerst met een ferry van het eiland Cozumel naar het vasteland, wat ongeveer 3 kwartier varen is. Daarna gaan we met 22 man in een grote bus die ons naar Tulum brengt, waar Maya ruïnes zijn. We zijn er best vroeg, maar het is al bloedheet. En druk. Dat is omdat het na de ochtend gewoon te heet is, zegt onze gids Lili. Het is wel interessant en zij is heel enthousiast, wat het ook altijd mooi maakt, vind ik. Er lopen heel veel leguanen rond, in alle soorten en maten, wat ik misschien nog wel leuker vind 🤭.

Na anderhalf uur moeten we weer bij de bus zijn, want nu gaan we naar een cenote. Dat is een soort bovengrondse vijver die toegang geeft tot de ondergrondse rivieren die hier zijn. Wij gaan in één ervan zwemmen 😃. Het is ongeveer een half uur rijden en wanneer we er zijn, mogen we gelijk naar de cenote toe, zodat we hem even alleen voor onze groep hebben. Daardoor hebben we ook de kans om er foto's te maken zonder mensen in het water. Het water is echt kraakhelder. Het water was van 3 tot 5 meter diep, maar het leek alsof je er kon staan, zo dichtbij leek de bodem. Prachtig. Echt een stukje paradijs op aarde. En het was heerlijk verkoelend om er rond te dobberen, en heel relaxt, want je moest verplicht een zwemvest aan. Dat was omdat er mensen geweest zijn die dachten dat zij goed genoeg konden zwemmen om een van de ondergrondse rivieren in te zwemmen. En vervolgens een black out kregen. Daarna hebben ze de zwemvesten verplicht, zodat je niet meer zo diep kon komen.

Na onze dobbertijd gaan we eruit en lopen naar het Maya dorp, waar de bewoners eten voor ons gemaakt hebben. Dat is lekker. Daarna moeten we weer naar de bus, want het is nog ongeveer anderhalf uur rijden naar de ferry. Iedereen doet een dutje en voor we het weten zijn we er al ook. We zijn de laatste bus die aankomt en zodra wij ook op de ferry zitten, vertrekt hij gelijk. Ook hier zie je bijna iedereen een dutje doen 😁. 

Terug op de Enchanted gooien we onze spullen in de hut en gaan we eerst naar het zwembad op het achterdek. Even een koel drinkie en het water in, afkoelen weer. Daar begint een Amerikaan tegen ons te praten en die houdt niet op tot we er weer uit gaan 🤣. Wel heel gezellig hoor, maar echt Amerikaans hè. Alles is groot, groter, grootst zeg maar. Ach, als je daar doorheen prikt en het allemaal met een flink pak zout neemt, dan zijn ze echt wel leuk. Sowieso een stuk beter dan mensen die helemaal niks zeggen, vind ik. 

De New York groep druppelt ook langzaam het achterdek op, die hebben allemaal een rustig dagje gehad, op 2 na, die 's morgens ook naar Tulum zijn geweest (daar kwam ik ze nog even tegen) en 's middags hebben gesnorkeld. Zij gaan nu het zwembad in en wij gaan lekker omkleden voor de avond. Het is bijna half 7 en we krijgen wel trek. 

We eten in het buffetrestaurant en zien de Amerikaan van het zwembad daar ook. Als we even later zitten te eten, komt hij ineens naar onze tafel toe en zet een kom uiensoep voor me neer. We hadden het erover in het zwembad, dat ik alleen daarvoor af en toe naar de Main Dining Room ga en toen zei hij dat je daar boven ook om kan vragen gewoon. Nou zijn wij niet zo, maar hij wel dus en hij heeft het nu voor mij gedaan. Wat een kerel joh. Ik geniet er uiteraard van 😁. 

Na het eten doen we een drankje bij O'Malley's en daarna gaan we weer naar boven, want er is weer een 80's party bij het zwembad vanavond. Daarvoor worden er weer wat dansjes geleerd en wij doen voor de verandering eens mee. Ze zijn leuk, maar man o man, wat is het warm buiten 🥵. Ik heb een lange broek aangetrokken, maar besluit die toch maar om te ruilen voor een korte. Dat voelt beter. 

Na de 80's party gaan we weer naar Crooners, waar Jesse weer speelt. Vanavond speelt hij Hold the Line wel en hij doet het geweldig. Ik schiet er van vol, maar geniet er ook van. Fleur heeft het gemist, maar hij belooft het overmorgen nog eens te doen. 

De New York groep komt ook en wat later komt ook de kerel die er gisteravond ook bij was. Hij blijkt de zanger te zijn van de show van vanavond, die wij hebben gemist 🤭. Leuke gozer en hij past er prima bij. Als het grote licht weer aangaat en Jesse dus klaar is, wil niemand eigenlijk weg. Als Jesse hoort dat die ander (ik heb geen idee wat zijn naam is) ook kan zingen (hij heeft meegedaan aan The Voice en is hoog geëindigd als ik het goed begreep) gaat hij weer zitten en doen ze samen een paar nummers. Geweldig! Even een privé concert. 

Om half 2 gaan we naar bed, wat eigenlijk half 1 is, want de klok gaat weer terug. Morgen schelen we dus al 8 uur met Nederland. We hoeven pas om 11.20 uur te verzamelen, dus we kunnen uitslapen. 

Foto’s

1 Reactie

  1. Valentijn:
    27 mei 2025
    Mooi. Hoor😅er regen!