Dag 14, Brisbane, 28 december 2023

28 december 2023 - Brisbane, Australië

De wekker staat om 8.00 uur vandaag, maar we zijn om half 7 al wakker. Als ik de gordijnen open doe zie ik een bekend beeld voorbij komen: we zijn al in de haven van Brisbane. Wij (transit passagiers) moeten om 9.30 uur in de Universe Lounge zijn, dus we hebben alle tijd. Maar goed ook, want ik kan nog niet echt normaal lopen 😣. Toen ik lag, leek het over te zijn, maar 2 stappen en ik voel de pijnscheuten door mijn onderbeen trekken. Bah bah. Maar ja, eigen schuld dikke bult. Of dikke blaar in dit geval. Nieuwe pleister erop en hop, ontbijten!

In het restaurant is het een drukte van jewelste, iedereen wil nog even eten natuurlijk. Dat het vrijwel allemaal Australiërs zijn, wil niet zeggen dat ze geen lange reis naar huis voor de boeg hebben. Wij ontbijten lekker ontspannen. Er zijn amandelcroissants, dus ik ben stil 😁.

Na het ontbijt halen we onze paspoorten, declaration forms en transit kaartjes en gaan op het gemak in de Universe Lounge zitten. Er staat koffie en thee, verschillende broodjes, water... Ze zorgen goed voor ons! Om half 10 mogen we van boord. Eerst door de douane, die de paspoorten en déclaration forms controleert. Als hij Wills paspoort bekijkt merkt hij op dat zijn 2e naam ook Marinus is 😃. Adriaan Marinus, i.p.v. Willem Marinus, van Nederlandse afkomst. We mogen doorlopen naar de volgende stop, die onze declaration forms controleert en inneemt. Daarna mogen we naar de uitgang, waar in de hal een aantal zitplaatsen gereserveerd zijn voor transit passagiers. Daar zitten ook allemaal mensen met koffers, waarschijnlijk te wachten op een taxi, dus wij gaan op het gemak even de winkel door en daarna ergens zitten waar wel plek is 😁.

Om half 11 mogen de transit passagiers weer aan boord. Een paar vroege vogels willen gelijk mee, maar dat mag niet van de dame die ons wijst waar we naartoe moeten. Eerst komen we langs iemand die ons transit kaartje wil zien. Vervolgens moeten we door security, tassen door de scanner en wij door het poortje. Daarna moeten we weer ergens wachten, waar we in gesprek komen met een alleenreizende man van 84, die ooit met zijn inmiddels overleden vrouw het noordereiland van NZ heeft rondgereisd en nu teruggaat om alles te zien. Dat worden een hoop herinneringen, zeg ik, waarop hij glimlachend knikt en zegt dat hij haar nog steeds mist (ze is 6 jaar geleden overleden). Dan begint hij over Japan, en of we daar weleens geweest zijn? Als ik zeg dat we daar in april naartoe gaan, komt hij los, en de mensen achter ons ook 😃. Duidelijk dus dat we er goed aan hebben gedaan die reis te boeken! Na een kwartiertje mogen we verder, weer door de paspoortcontrole, ik kom bij een jongedame, maar Will staat weer bij Adriaan, die gelijk vraagt waar hij zijn vrouw gelaten heeft 🤣. Na deze controle kunnen we de slurf in om aan boord te komen en hoeven we alleen nog maar met onze medaillons in te checken. Bij mij is dat geen probleem, dus ik loop verder, maar merk na een meter of 20 dat Will niet volgt. Die blijkt weer niet gelijk herkend te worden door het apparaat, en ik ben al te ver uit de buurt 🤣. Grote hilariteit gelijk, want er zijn 2 mannen (stelletje) die zeggen dat hij zeker van zijn vrouw af wilde (zij snappen dat 🤭), maar dat het mooi niet lukt zo. Volgens Will is dat natuurlijk allemaal mijn schuld, waarop ze weer de grootste lol hebben. Maar hij mag doorlopen en om 10.55 uur zijn we weer terug aan boord!

Badkleding aan dus en naar het zwembad, want inmiddels is het al een graad of 30. Blijkt het zwembad leeg te zijn 😱🤣! Onderhoud. Prima, we gaan gewoon lekker liggen, beetje lezen, en als we af willen koelen kan dat ook in het binnenbad. Of met een ijsje 😇. Alsof er niks veranderd is, eten we weer 🍔 bij het zwembad ook. Will probeert het bubbelbad even, want die zijn wel gevuld, maar dat is echt te heet. Zowel het water als de volle zon. Zelfs voor hem, nou, dat wil wel wat zeggen. Ik besluit even een wasje te gaan doen. Giga wasmachines op elk dek, met drogers, dus dat is mooi. De was duurt 31 minuten, de droger 45. Ideaal dit en dus toch teveel kleding meegenomen 😁.

Rond half 4 staat alles klaar op dek 14 (zwembaddek) voor de Sail Away. Je kan goed zien dat er allemaal nieuwe mensen aan boord zijn, het is net de avondvierdaagse 😁. Veel gezinnen trouwens, veel kinderen dus 🙄. We hebben er nu al meer gezien dan de hele vorige cruise. Nou ja, die gaan vast allemaal lekker naar het binnenbad als het wat kouder wordt 😇😜. Meredian treedt op, de dansers doen hun ding, daarna vragen ze de passagiers ook mee te doen en dat lukt redelijk. Een oud stelletje naast ons doet ook mee, eerst zij alleen, maar daarna komt er een bekend nummer blijkbaar, want hij moet ook mee 😁. Hij kan amper lopen, maar waarschijnlijk hebben ze al heel wat cruises gemaakt, want hij weet alle pasjes. Geweldig!

Om 16.45 uur klinkt de scheepstoeter, het teken dat we gaan vertrekken. Tijd om om te kleden en wat te gaan eten. Geen pavlova deze keer lijkt het, tot we een grote schaal zien met iets wits. Jawel, pavlova! Wel lastig scheppen, maar waar een wil is, is een weg 😇.

Vanavond een goochelaar/comedian in het theater en eerlijk is eerlijk, die is leuk en goed! Even lekker lachen is altijd fijn hè 😁. Na de show zouden we naar Meridian gaan, maar we komen langs de krasloten verkoper die ons verleidt tot het kopen van een paar loten. We hebben geen idee hoe het werkt, dus laten hem er een paar uitkiezen, waar we vervolgens mee naar het café gaan en met een cappuccino met amaretto (Will) en een warme chocomel met amaretto (ik) uitvogelen hoe ze werken. Iets met woorden, iets met cijfers... Uiteindelijk hebben we 5 dollar gewonnen 🤣. Maar wel een half uur aan het krassen geweest! 😜 Ik bel Carlies nog even, dat is toch fijner dan appen (heerlijk je even te zien en spreken Carlies! Ben je er toch even bij hier ❤️) en daarna gaan we naar Meridian. Toch nog een half uurtje lekkere muziek!

Ik kan inmiddels weer redelijk lopen, dus hopelijk is dat morgen nog beter, want ik wil eigenlijk gewoon wel dansen ook! Vanavond echter niet meer, het is weer mooi geweest. En eigenlijk moet ik morgen vroeg wakker worden, want we varen nu de andere kant op, wat betekent dat we geen zonsondergang zien vanaf ons balkon, maar de zonsopgang! Alleen geen idee hoe laat (vroeg) 🤔. We zien het wel (of niet).

1. Aalke:
    29 december 2023
    Jullie 2e cruise is begonnen. Wij kijken uit naar alle mooie dingen die jullie nu gaan beleven.
    Er van uitgaande dat jouw voet ook weer voldoende is genezen zodat je ook echt uit de voeten kunt. 😘