7 januari 2023, dag 19

8 januari 2023 - San Francisco, California, Verenigde Staten

De 1e nacht in dit motel is een goeie nacht. Toen we er gisteren aankwamen, had ik zo mijn twijfels, het zag er een beetje sjofeltjes uit, vlekken in het tapijt, wat stukje van de tegels en zo, maar alles is wel schoon. Het bed ligt heerlijk, bij de douche moet ik even uitvogelen hoe het water van de kraan naar de douchekop gaat, maar als dat gelukt is, is die ook heerlijk, we hebben een koelkast en de kamers zijn groot. De ligging is ook in een fijnere buurt dan het hostel waar we eerst sliepen. Dat lag echt in het centrum, dit meer langs de rand, maar veel ruimere en schonere straten hier. Toch een goeie keus geweest dus, om het hostel voor deze dagen te annuleren en dit motel te boeken. De rest slaapt ook prima, want alles is pas tegen 11 uur klaar om te vertrekken!

We lopen vandaag gericht naar het water, om daarvandaan naar de pier te lopen, in de hoop dat we ergens iets tegenkomen waar we kunnen brunchen. Dat valt nog niet mee, maar uiteindelijk komen we bij The Crêpe Café, waar we heerlijke, goedgevulde pannenkoeken eten. Daarna lopen we verder langs alle toeristische winkeltjes en komen we bij het Hardrock Café, waar Arwen even iets moet kopen. Daar staat een man met een geweldige roze (of was het rood? Staat op Wills filmpje) baard achter de balie. Hierna lopen we verder naar Pier 33, waar onze excursie van vandaag begint: We gaan naar Alcatraz.

We hebben een Tour Behind The Scenes geboekt, wat met een kleine groep mensen moet zijn, maar het is er hartstikke druk. Nou zijn we vroeg en dat is de reden, want er vertrekt eerst nog een boot en daar gaan al die mensen op. Als het onze tijd van vertrek is, zijn we met nog geen 30 man op die hele boot. En dat blijft zo gedurende het grootste deel van onze tour.

Bij aankomst op het eiland staat onze gids al te wachten. Ze vertelt heel enthousiast en staat open voor alle vragen, net als de Ranger die ons vergezelt. We komen op plaatsen waar je anders niet komt, zoals de kelder, de ruimtes waar de bewaking verbleef, de bewakersgang die uitkeek over alles cellenblokken, hartstikke interessant! We horen over de gezinnen van de officieren die er ook woonden, waarvan de kinderen in San Francisco naar school gingen en dus elke dag heen en weer moesten met de boot, de vriendjes die kwamen spelen en dat hartstikke cool vonden. Maar ook over dat het eerst helemaal geen gevangenis was, dat dat pas later kwam. Het begon met 1 cel, onder de ruimte waar 1 van de kanonnen stond. Daar zaten o.a. soldaten die zich misdragen hadden. Net zo makkelijk 40, 45 man in die ene kelder, waar je alleen kon komen door een gat in de vloer, met een touwladder. Toen dat te klein werd, bouwden ze een cellenblok. Op een gegeven moment werd het van een militaire gevangenis een staatsgevangenis, en dan ook nog eens een Maximum Security, en toen werd Alcatraz pas het Alcatraz zoals wij het kennen. Tot die tijd waren er genoeg gevangenen ontsnapt al, via allerlei manieren, maar toen het High Security werd, besloot de regering er een hoop propaganda tegenaan te gooien, met als belangrijkste punt dat er nog nooit 1 gevangene ontsnapt was en het een onmogelijke opgave was om dat te doen. En men geloofde dat, dus werden er vrijwel geen pogingen gedaan. Natuurlijk is er 1 geslaagde ontsnapping die iedereen kent, die uit 1962, maar vlak daarna werd Alcatraz gesloten, omdat het 3x zo duur was om deze locatie open te houden als wanneer je zo’n zelfde gevangenis elders in het land zou zetten.

Aan het eind van onze Behind The Scenes tour kunnen we ook de Audio Tour doen, waarbij we in het Nederlands een stukje Alcatraz geschiedenis horen terwijl we nog eens langs de cellen en ziekenboeg en zo geleid worden, wat ook leuk is. Om 18.40 uur gaat de eerste avondboot terug en die besluiten we te nemen, want we zijn allemaal moe van het slenteren en vooral van de kou, die in de gebouwen hangt en vanuit je voeten omhoog trekt al je botten in. Het idee dat mensen daar weken, maanden en soms jaren in moesten leven…

Op de terugweg naar het motel halen we even wat snacks en drinken voor in de kamer, daarna gaan we wat warms eten en tegen 9 uur zijn we weer terug in het motel. De stoelen uit de andere kamer komen in die van ons en we gaan lekker een potje dobbelen, met een hapje en een drankje erbij. Om 11 uur vallen we allemaal om van de slaap, dus we houden het voor gezien. We hebben weer een mooie dag gehad!

1. Aletta:
    8 januari 2023
    Wat gaaf om Alcatrez zo uitgebreid te hebben mogen bekijken. Als die ene film er weer op, ga ik m zeker kijken!
    En goed te lezen dat dit motel goed bevalt. Dat is ook altijd maar weer afwachten.
  2. Manon:
    8 januari 2023
    Wat gaat de tijd snel! Jullie geplande excursie naar Alcatraz alweer! Gave foto’s, mooi verhaal! Genieten
  3. Aalke:
    8 januari 2023
    Wat een prachtig verhaal weer, en wat hebben jullie weer iets bijzonders mogen zien. Geweldig hoor.
  4. Ronald Kingma:
    8 januari 2023
    Weer een mooi verhaal Ester, top. Samen met Will zijn filmpjes weer een mooi geheel. Fijne en goede terugreis 😘
  5. Ester Valentijn:
    9 januari 2023
    Dank je wel 😘
  6. Winny:
    8 januari 2023
    Wauw wat een prachtige reis jullie weer hebben gemaakt..ik heb genoten van jullie verhalen en filmpjes ❤️