8 januari 2023, dag 20

9 januari 2023 - San Francisco, California, Verenigde Staten

Ik ben vandaag vroeg wakker en kan niet meer slapen. Dat komt mooi uit, want ik moet mijn blog van gisteren nog schrijven en de foto’s nog uitzoeken. Wanneer ik daar mee klaar ben gaan we wassen en aankleden en dan met zijn drieën (Arwen en Sebastian slapen nog) aan de wandel, naar het stukje Lombard Street dat bekend staat als the crookiest street on earth. Het is in dezelfde straat als wij wonen, een halve mijl verderop, dus daar ben je zo. Toch? Ahum. Het is een nogal steil stukje, zeg maar, dus je doet er iets langer over dan wanneer het gewoon zo plat is als een pannenkoek. Een kwartiertje later komen we hijgend en puffend aan bij het hoogste punt van dit stukje straat. Als we achterom kijken, zien we pas hoe steil het stuk is dat we net gelopen hebben….Pffff! We nemen eerst wat foto’s van bovenaf, net als veel andere toeristen die van het mooie weer van vandaag profiteren en deze kant op gelopen zijn. Daarna lopen we de stoep (lees: trap) af naar beneden, om vanaf daar ook een paar foto’s te maken. Net als de andere toeristen 😊.

We besluiten niet hetzelfde stuk terug te lopen, want Will heeft het zweet nu al op zijn rug staan (die heeft niet goed naar buiten gekeken voor we weg gingen en zowel zijn trui als zijn jas aangetrokken), maar linksaf te gaan richting het water en dan verder vrijwel vlak terug te lopen. We lopen eerst nog een stukje pier op, maar aangezien we geen verbinding hebben en Sebastian en Arwen dus niet kunnen bereiken, besluiten we weer terug te lopen naar het motel.

Vlak voor we daar zijn, zien we een klein ontbijtzaakje. We denken eerst wat broodjes en donuts mee te nemen, maar ze hebben zoveel keus, dat we zeggen dat we even de andere twee op gaan halen en dan terugkomen om daar te ontbijten. Zo gezegd, zo gedaan. Wanneer de andere 2 ook klaar zijn en Will een droog shirt aan heeft getrokken, gaan we terug. We krijgen een heerlijk ontbijtje en als we dat op hebben, lopen we richting het water.

Het is echt lekker weer vandaag, zeker vergeleken met gisteren, en het is dan ook gezellig druk. Overal staan straatartiesten en onderweg worden we aangehouden door een jongen die me een CD in de handen drukt. Hij ratelt de oren van ons hoofd, maar het komt erop neer dat hij een CD heeft gemaakt en dat we die maar moeten luisteren. We hoeven niks te geven, maar als we dat willen is dat natuurlijk fijn en we kunnen hem volgen op Instagram. Hij vraagt hoe ik heet en als ik mijn naam noem, maakt hij er Queen Ester van, maar hij gaat me gewoon Queen noemen 😊. We geven hem 5 dollar en zeggen gedag. Heel benieuwd of er iets op die CD staat, en zo ja, wat, maar het was het sowieso waard!

Bij Pier 39 gekomen zien we dat de zeeleeuwen er ook weer liggen. Niet dat we die zien liggen hiervandaan, maar er staan zoveel mensen op dat stukje pier, dus dat moet wel 😉. Wij lopen een stukje verder, want we hebben afgesproken om naar het Aquarium te gaan vandaag. Geen idee of het wat is, maar dat merken we vanzelf. En het is mooi! Niet groot, maar wel met mooie aquaria, mooie vissen en andere dieren en misschien wel het allermooist vind ik de verschillende soorten kwallen! De haaientunnel is ook gaaf en de otters zijn hartstikke leuk. Voor we eruit gaan worden er natuurlijk nog foto’s genomen en alhoewel we eigenlijk niet van plan zijn die te nemen, zijn ze zo leuk, dat we dat toch doen. Al met al weer een geslaagd uitje!

Hierna lopen we via de pier naar het centrum, want de kids hebben wel trek in een broodje van Subway. Het is even zoeken, niet alles is open op zondag merken we, maar we vinden er eentje. We eten weer een heerlijk broodje, nou ja, zeg maar gerust brood, en rusten even uit, zodat we daarna weer vol goeie moed aan de terugweg naar het hotel te kunnen beginnen. Dat is een uurtje lopen vanaf dat punt, dus we krijgen vandaag onze beweging wel.

Volgens Fleurs stappenteller hebben we vandaag 22.500 stappen gezet als we weer bij het motel zijn, dus we hebben onze beweging wel gehad op deze laatste dag van de vakantie! Vanavond nog een spelletje doen met zijn allen, koffers inpakken en dan morgen weer naar huis. Helaas aan de ene kant, maar ook wel weer lekker aan de andere. We hebben in ieder geval een prachtige vakantie gehad!

1. Aalke:
    9 januari 2023
    Wij wensen jullie alvast een hele goede reis toe naar huis. 😘
  2. Ester Valentijn:
    Dank jullie wel 😘
  3. Durkje Slagter:
    9 januari 2023
    Geweldig wat jullie allemaal gedaan en gezien hebben. Ben stiekem een beetje jaloers. Veilige terugvlucht Tût van beppe Durkje (vooral voor Arwen)
  4. Ester Valentijn:
    Dank u wel! 😘