27 december 2022, dag 8

28 december 2022 - Honolulu, Hawaii, Verenigde Staten

Vandaag is het zover, na 4 volle dagen varen komt er eindelijk weer land in zicht! Het is nog donker wanneer we in de haven aankomen, maar het schip moet nog gekeerd worden, dus tegen de tijd dat we goed liggen is het wel licht. Blijft mooi om te zien hoe zo’n groot log ding zo makkelijk beweegt in zo’n kleine ruimte. Of bewogen wordt natuurlijk, degenen die dit doen zijn echt vakmensen.

We hebben om kwart voor 9 op dek 5 afgesproken, want om 9.00 uur staat onze gids Alex op ons te wachten en ik heb geen idee hoe lang het duurt voor we daadwerkelijk aan land zijn. Dat gaat heel snel. Even “uitchecken” met je medaillon, zodat ze weten wie er van boord af is, langs wat security mensen lopen en dan staan we al buiten. Het is even zoeken waar hij zou kunnen staan, maar binnen 5 minuten hebben we hem gevonden. Hij heeft een mooie grote auto bij zich, waar we met gemak in passen allemaal, dus we gaan lekker zitten en hij vertrekt. Wij hebben niets specifieks waar we naartoe willen, maar een waterval zou leuk zijn, wat mooie stranden, natuur… Hij weet vast wel iets dan. Dat klopt. We gaan naar North Beach, daar kunnen we wat surfers in actie zien, misschien een schildpad, daar is een waterval, kortom, alles wat we zoeken. Klinkt als een plan!

We stoppen onderweg bij een Coffee Farm, waar ze een lekker bakkie leut kunnen halen. Ik pas; het maakt niet uit welke smaak eraan zit, het blijft koffie en dat vind ik smerig! De rest kan het echter wel waarderen, dus die genieten van een bakkie en we lopen even de tuin door om de koffiebonen te zien groeien. Daarna weer verder naar de North Shore.

De eerste stop is bij een strand waar elk jaar de Pipeline Masters gehouden worden, een surfwedstrijd voor de beste surfers ter wereld. Alleen de beste surfers doen daaraan mee, omdat het zo’n moeilijk en gevaarlijk gebied is. We gaan het strand op en zien de hoge golven. Er ligt wel een aantal surfers te wachten en sommige proberen het ook, maar er zijn er maar een paar die daadwerkelijk de golf staand uitkomen. Mooi om te zien!

Daarna naar een ander strand, ben de naam alweer kwijt, maar ook weer een prachtig uitzicht en mooie golven.

Hierna naar Waimea Valley, waar een waterval is waar we bij kunnen zwemmen. Dat klinkt goed! De Valley is prachtig (ik krijg gelijk Platvoet-vibes, het is net de Groene Vallei 😊 ), mooie bomen, mooie planten, mooie vogeltjes en mooie bloemen. Zelfs orchideeën groeien er in het wild. Bij de waterval moet ik me even omkleden. Er zijn 2 kleedhokjes, maar die zijn allebei bezet en er staan wat mensen te wachten. Erachter is echter ook ruimte, uit het zicht, dus ik ben zo klaar! We moeten een zwemvest om als we het water in willen, een verzekeringsdingetje, prima. Het water in komen is best een opgave, over die gladde stenen klimmen en klauteren, maar het lukt. Het water is heerlijk, lekker koud, helder, perfect! Die zwemvesten zijn ook ideaal, je hoeft niks te doen, kunt gewoon heerlijk gaan liggen en je blijft drijven 😊 . Alex maakt weer foto’s met mijn camera, dus we kunnen lekker relaxt een beetje dobberen.

Als we uit het water komen, is het hoog tijd om wat te gaan eten. Maar Alex wil wel even langs Turtle Beach rijden, om te zien of er een schildpad ligt. We hebben geluk, er ligt er een! Wat een kolos zo op het strand zeg. Zodra er een schildpad aan land komt (dat doen ze om op te warmen) zetten vrijwilligers gelijk een stuk strand af met een touw, zodat mensen niet te dichtbij kunnen komen. Mooi is dat. We genieten van dit stukje puur natuur en gaan dan weer naar de auto. We rijden naar Hale’iwa, een leuk plaatsje, met vreselijk veel eetgelegenheden. De kids hebben trek in een burger, nou, dan weet Alex wel een adresje waar je echt goeie burgers kunt krijgen. The American Size! Want als je in Amerika bent, moet je in ieder geval een keer een echt goeie burger hebben gegeten, vindt hij. Nou, ik ben benieuwd. Ik houd helemaal niet van burgers natuurlijk, eet in Nederland eigenlijk nooit hamburgers, maar goed, ik ben hier niet voor niks, dus kom maar op. Nou, hij heeft niks teveel gezegd. Deze burgers zijn echt heerlijk! En groot! Zelfs ik zit vol na deze maaltijd. Inmiddels is het ook tijd om langzaam terug te rijden naar Honolulu, dan zit de dag er alweer op.

In Honolulu rijdt hij nog even naar het beeld van King Kamehamea, want Will heeft verteld dat we altijd die series kijken, vooral Hawaii 5-0, dus dat hij graag met dat beeld op de foto wil. Nou, die kan hij van zijn lijstje afvinken, we staan ermee op de foto hoor! Overigens staat 5-0 niet voor politie in deze serie, maar voor de 50e staat van Amerika, want dat is Hawaii. Politie is ook 5-0 blijkbaar, maar in deze serie betekent het dus echt de 50e staat. Leuk weetje weer.

Hierna brengt hij ons terug naar de boot, waar we met een goed gevoel afscheid nemen. Het is niet goedkoop, zo’n privé gids, maar elke dollar waard! En hij is nog eens een leuke, onderhoudende vent ook, die heel veel weet van Hawaii en goed luistert naar zijn gasten. We zijn heel blij dat we deze tour geboekt hebben.

Aan boord gaan we eerst even het zwembad in, opfrissen van de lange warme dag. Daarna even de zonsondergang op de foto zetten, een drankje, en dan gauw omkleden, want er is weer Trivia. Een musical Trivia deze keer en dat vindt Arwen heel leuk. Zij weet ook de meeste, we hebben er uiteindelijk 11 van de 20 goed, niet slecht, maar lang niet genoeg om te winnen 😊 .

We nemen even een kop warme chocomel en dan moeten we alweer terug naar Princess Live!, voor het volgende spel, True or Moo. Een actief spel, want je moet kiezen of een stelling waar of niet waar is en daarbij daadwerkelijk in het vak True of het vak Moo gaan staan. Sebastian en Arwen zijn naar hun hut gegaan, dus we zijn met zijn drieën. We zijn alle keren heel snel af, wat hilarisch is, want het zijn echt zulke idiote dingen. De presentator is ook geweldig, hij weet het echt heel leuk te brengen. Al met al weer een geslaagd uurtje zo.

Hierna gaan we nog even wat snacken, echt uitgebreid eten hoeft niet meer na dat burger meal, en dan is het lichtje weer uit. Dag 1 was geweldig, morgen dag 2 op Oahu!

1. Aletta:
    28 december 2022
    Wat een fantastische vakantie hebben jullie! Ben benieuwd naar de foto's 😁
    Morgen vast weer zo'n mooie dag!
  2. Ronald Kingma:
    28 december 2022
    De filmpjes van Will passen weer mooi bij je verhaal, heel mooi allemaal.
  3. Aalke:
    28 december 2022
    Dat klinkt toch allemaal geweldig. Jullie hebben gewoon een topdag gehad met jullie privé gids.
    Wij hebben op het filmpje van Will idd gezien dat er een enorme schildpad op het strand lag. Geweldig!
    Op naar een prachtige 2e dag op Hawaï. 😎
  4. Helene:
    28 december 2022
    Leest heerlijk Ester. Super geslaagde dag met gids Alex.
  5. Durkje Slagter:
    28 december 2022
    Wat geweldige dag. Goed idee zo'n privé gids.. Kost een paar centen, maar dan heb je ook wat. Ga nu de foto's bekijken. Xx beppe
  6. Winny:
    28 december 2022
    Wat heerlijk Es..lekker verder genieten samen❤️