28 december 2022, dag 9

29 december 2022 - Honolulu, Hawaii, Verenigde Staten

We hebben vandaag alleen in de middag wat gepland staan, dus we hoeven niet erg vroeg op. We spreken af dat we om 10.00 uur van boord gaan en iedereen lekker moet ontbijten wanneer hij dat wil. Voor ons is dat half 9 en ook Fleur is dan van de partij. We hebben de komende 2 dagen nog niets geboekt, maar volgens Alex moeten we op Maui echt een Whale Watching Tour doen. Die kunnen we nog via de boot regelen, ook een prima prijs, dus Will en ik besluiten dat te doen. Fleur wil ook wel mee, Sebastian en Arwen slaan over. We boeken maar gelijk, dan kunnen we in ieder geval mee morgen.

Om even over 10 gaan we van boord om lopend richting het grote winkelcentrum te gaan, wat volgens Alex veel te ver was, maar ja, wij zijn geen Amerikanen die alles met de auto doen hè! Het is ook een lachertje, ongeveer 3 kilometer, dus een lekker wandelingetje juist. We lopen het winkelcentrum binnen en besluiten maar gewoon eerst rechtdoor te gaan. We kijken onze ogen uit. Alle dure winkels zitten daar, zoals Prada, Michael Kors, Jimmy Choo etc.. Prachtige etalages, maar heel gauw voorbij lopen maar 😉 . Bij een of andere dure parfumeriezaak word ik aangehouden door een mooie dame, die me een sample van iets geeft. Ze zal het wel even proberen bij me, kost maar 1 minuutje. Ik laat het maar eens een keer gebeuren, vind het wel komisch, want ik ga hier echt niets kopen! Maar goed, ze smeert iets onder mijn ene oog, met een minuutje zal ik het verschil zien. Eerlijk is eerlijk, dat zie ik. Minder rimpels, mooi glad. Iets met collageen. Ze vraagt of ik iets gebruik op mijn huid. Nee, helemaal niks, antwoord ik. Nou, wat een mooie huid heb ik dan, volgens haar. Dus ik zeg, ja, misschien wel omdat ik er niks op smeer! 😊 Volgens haar heb ik goeie genen. Dat sowieso natuurlijk! Maar ze heeft nu een speciale aanbieding, een fles die normaal 1200 dollar kost (doe je wel 2 jaar mee hoor!) mag ze nu verkopen voor maar 399 dollar! Nou, geweldig, wat een aanbieding. Maar we gaan eerst even snorkelen, dan kijk ik daarna nog wel even. Dag mevrouw! Eerlijk is eerlijk, ze was heel aardig, had een prima verkooppraatje, als ik geld op mijn rug had groeien had ik alleen daarom al een flesje bij haar gekocht, maar hé… 399 dollar!!!! Gekkenhuis!

Afijn, we lopen verder, gaan een etage hoger en dan zien we een Target. Kijk, dat is meer voor OSM! 😊 Daar in de buurt staat ook een plattegrond van het hele winkelcentrum. Er blijken 3 etages te zijn, we zijn binnen gekomen op de 2e, staan nu op de 3e en de Swatch Store zit op de 1e! Nu wordt het een stuk makkelijker. Onderweg naar de trap komen we langs een gigantische snoepwinkel, waar de kinderen even naar binnen gaan. Met wat aankopen komen ze weer naar buiten en dan gaan we naar beneden. Daar aangekomen lopen we gelijk tegen de Swatch Store aan en binnen 10 minuten sta ik weer buiten met mijn Hawaii Swatch! We moeten nog even terug naar de snoepwinkel, want Fleur had toch nog wat leuke dingen gezien. Nu gaan wij ook mee naar binnen en we kijken onze ogen uit. Geweldig, wat een voorraad snoep! 😊

Hierna gaan we op weg naar de haven, voor onze snorkelcruise. Voor we het winkelcentrum uit zijn moeten we nog wel even een winkel in, want Will heeft zijn San Francisco pet aan Sebastian “uitgeleend” en moet nu dus een Hawaii pet hebben. Slimmerik! Sebastian koopt er gelijk 2 Hawaii overhemden, dus ze zijn allebei weer blij.

Als we de haven gevonden hebben, is er nergens iets te zijn van de maatschappij waar ik bij geboekt heb, dus we vragen voor de zekerheid even na bij een kantoortje daar. Ja hoor, we zitten goed. We hebben nog 3 kwartier, dus we gaan even op zoek naar iets te eten. We vinden uiteindelijk een zaakje aan het strand waar ze fastfood verkopen en we nemen allemaal een broodje hotdog. Dat blijkt nog een hele maaltijd te zijn, zo groot als die dingen zijn, maar wel erg lekker!

Terug bij “onze” pier zien we nog niks en we vragen het nog maar eens aan iemand die er op zijn boot zit. Volgens hem zijn we zeker goed, dus we gaan maar gewoon even op de pier zitten. Binnen 5 minuten komt er een man aan, die zich voorstelt als Ken en of wij komen snorkelen. Jazeker. Mooi, dan gaat hij even wat spullen pakken en dan moeten we even wat verder lopen, want dan nemen we een andere boot, waar we makkelijker op en af kunnen. Het blijft allemaal wat vreemd, Will vraagt nog even voor de zekerheid of hij wel van Rainbow is, waar we de tour geboekt hebben, maar dat klopt, dus het is gewoon allemaal lekker zorgeloos en ontspannen blijkbaar. Nou, dan is het goed!

En goed is het. We varen met de kapitein en Ken en onze privé boot een stukje uit de kust en op een gegeven moment gaat Ken met zijn duikuitrusting het water in, om te kijken waar de schildpadden zijn, zo blijkt. Daar leggen ze de boot vast en kunnen wij met snorkels en vinnen het water in. Zodra ik mijn hoofd het water in steek ben ik gelijk verkocht: Er zwemmen honderden vissen recht onder ons en eigenlijk zelfs tussen ons door. En niet lang daarna zien we de eerste schildpad zwemmen. Man, wat een geweldig gezicht!!! Wat een ervaring!!! En dan komt er nog een, en weer een, en dan 2, 3, 4… Puur geluk dit, ge-wel-dig! We genieten ons suf, behalve Arwen, die weer zeeziek wordt en na een half uurtje terug op de boot klimt en daar met een pilletje op rustig blijft zitten. De arme ziel. Ik heb het ook zo vaak gehad en weet precies hoe ze zich voelt.

Uiteindelijk zijn we allemaal uitgekeken en moe van het zwemmen en klimt iedereen de boot weer op. Ik had er een camera bij gehuurd, waarmee Sebastian foto’s en filmpjes heeft gemaakt. Die gaat Ken uploaden en dan stuurt hij mij een linkje waar ik dat op kan openen, net als de foto’s die de kapitein heeft gemaakt onder water. Als we terugvaren zien ze ineens een walvis, dus ze stoppen en wij zien hem gelukkig ook. Na een paar foto’s laat hij zich niet meer zien, dus we varen weer verder, maar na een paar minuten is hij achter ons toch weer te zien, dus de kapitein draait rond en vaart terug, zodat we nog een keer wat foto’s kunnen maken en kunnen genieten van dit mooie stukje natuur. Daarna gaan we echt terug naar de haven. Wat een geweldige middag was dit weer!

We lopen terug naar de boot, die van veraf veel groter lijkt dan wanneer je erop zit, gaan onder de douche en dan lekker wat eten. Daarna een ijsje en dan gaan Will en ik door naar het theater, waar een band speelt. Even kijken of het wat is. Ik ben blij dat we gelijk de vroege voorstelling hebben gepakt, want wat zijn deze jongens goed zeg! Na afloop zoeken we de kinderen op en zeggen dat we zo ook naar de late voorstelling gaan omdat ze zo goed zijn, en Fleur wil wel mee. Ook de tweede show is weer waanzinnig, dat vindt Fleur ook, dus we sluiten deze prachtige dag ook goed af. Na nog een drankje op de Piazza gaan we lekker naar bed, want morgenochtend gaan we op walvissenjacht!

1. Ronald Kingma:
    Weer prachtig omschreven 👍
  2. Aletta:
    29 december 2022
    Wat een geweldige ervaring lijkt me dat snorkelen!
    Jammer genoeg heeft Arwen geen zeebenen. Maar wel fijn dat ze toch even ervan heeft kunnen genieten.
    Hoop op veel walvissen morgen!
  3. Aalke:
    29 december 2022
    Wat een geweldige ervaringen hebben jullie opgedaan en wat hebben jullie prachtige dingen gezien. 😇
  4. Tineke:
    29 december 2022
    Erg leuk je verslagen te lezen
    Ik geniet met jullie nee
  5. Helene:
    30 december 2022
    Wat een prachtige dag weer. Van schildpadden, vissen tot walvissen. Super.