29 december 2022, dag 10

30 december 2022 - Lahaina, Hawaii, Verenigde Staten

Als ik vandaag wakker word liggen we voor de kust van Maui. Dat is toch wel het leukste van een cruise, je gaat slapen voor de ene kust en wordt wakker voor een andere. De haven hier is maar klein, dus de boot ligt een eindje voor de kust en we worden met shuttle-bootjes, in dit geval onze eigen reddingsboten, van onze boot naar de wal gebracht. Die reddingsboten lijken altijd heel klein, maar als je erin zit zijn ze behoorlijk groot en er is ook nog een mogelijkheid om boven (buiten) te zitten.

We ontbijten met zijn drietjes en moeten om 9 uur verzamelen op dek 7 bij het theater. Voor die tijd nog even wat geld wisselen, want er moet vandaag wel fooi gegeven worden, dus dan is contant geld nodig. Dat kan gelukkig bij de informatiebalie (verder heb je op de boot geen geld nodig, want alles gaat via je medaillon, die gekoppeld is aan je creditcard en aan het eind van de reis wordt de rekening van je creditcard afgeschreven). In het theater is het best druk, maar dat is niet alleen onze groep, andere excursiegroepen verzamelen daar ook, zo blijkt.

Als we compleet zijn, mogen we allemaal achter de “leider” aan lopen naar dek 4, waar we aan boord gaan van 1 van de shuttles. Die brengt ons, helemaal vol met passagiers, in een minuut of 10 naar de wal, waar we weer ergens moeten wachten tot onze excursieboot er is, die voor de kust ligt te wachten tot er plek is. Er zijn maar 3 aanlegplaatsen, dus alles netjes op volgorde. Omdat we toch moeten wachten, halen Fleur en Will nog even snel een fles zonnebrandcrème, want we hadden er maar 1 bij ons en die ligt bij Sebastian en Arwen. Uiteindelijk kunnen we aan boord en er is plek genoeg boven, zodat we een mooi plekje aan de zijkant hebben. Gelijk goed smeren dus, want we zitten in de volle zon. Het is 29 graden en geen wolkje te zien… 😊 We zijn maar met een “kleine” groep, 93 man, en er kunnen er ruim 300 op zegt de kapitein, dus alle ruimte om heen en weer te lopen en goed zicht te hebben. Het duurt niet lang of hij heeft een walvis gesignaleerd, waar we rustig naartoe varen. De goeie man heeft in 1969 zijn kapiteinsdiploma gehaald en verzorgt al ruim 50 jaar whale watching cruises, hij weet waar hij het over heeft dus. Hij vertelt op een rustige manier over de dieren, waar ze vandaan komen, waarom ze hier elk jaar weer komen, hoeveel het er zijn, dat de populatie hartstikke gezond is en elk jaar met 7% toeneemt en dat ze daarom 3 jaar geleden van de lijst met bedreigde diersoorten afgehaald zijn, etc. etc. Hier en daar een grapje tussendoor en ondertussen blijft hij de omgeving scannen op walvissen. We zien verschillende groepjes, die vanaf de boot echt goed te zien zijn, maar op de foto bijna niet vast te leggen. Maar hé, je moet er bij geweest zijn! 😊 Geweldig om te zien en te weten dat we zo vlakbij heel veel van deze prachtige dieren zijn. Voldaan varen we een paar uur later weer terug naar de haven, waar we nog even Lahaina in lopen om wat winkeltjes te bekijken.

Na een uurtje gaan we weer terug naar de haven om aan boord te gaan van een shuttleboot, die nu nog niet halfvol is, en we varen terug naar onze boot. Daar lunchen we eerst op het gemak en daarna gaan we lekker bij (en eerst even in) het zwembad liggen. Op het grote scherm is een concert van Hall en Oates, dus we genieten in de zon van een lekker muziekje. Vanaf ons ligbedje zien we op een gegeven moment dolfijnen zwemmen, die ik probeer vast te leggen, maar dat lukt niet. Gewoon maar lekker genieten dus van het feit dat ze er zijn. Net als van de walvissen die we in de verte ook zien spuiten. Will en ik gaan ook nog even lekker in het bubbelbad zitten, het leven is weer goed.

Sebastian en Arwen hebben ook een prima dag gehad, die zijn even aan wal geweest en hebben verder lekker genoten van de rust op de boot.

Om 18.00 uur gaan we met zijn allen eten en daarna doen we een potje yahtzee. Tussendoor moeten Will en Fleur weer even op bedeltjesjacht, waar Will weer champagne krijgt van Michael. Je zou er bijna wat van gaan denken 😉 Ik ben om kwart over 9 zo moe dat ik mijn ogen niet meer open kan houden, dus sla de show van vandaag over en ga lekker naar bed. Het was weer een mooie dag!

1. Winny:
    30 december 2022
    Heerlijk hoor..die temperaturen alleen al...lekker samen verder genieten😘
  2. Aletta:
    31 december 2022
    Wat fantastisch om walvissen in het echt te zien! Dat zijn inderdaad van die dingen die je niet op een foto kunt 'pakken'.