30 december 2022, dag 11

31 december 2022 - Kona, The Big Island, Hawaii, Verenigde Staten

Vandaag liggen we voor Hawaii, ofwel: The Big Island, bij Kona. Dit is het eiland waar die vulkaan wakker was geworden een paar weken geleden, maar inmiddels is hij weer in diepe rust, horen we. Aan deze kant van het eiland zie je er helemaal niks van in ieder geval. We hebben vandaag geen excursie gepland, gewoon op het gemak het plaatsje in, dus we hoeven ook geen wekker te zetten. Om 9 uur gaan we met zijn allen ontbijten en daarna een kaartje halen voor de shuttleboot, want ook vandaag kunnen we niet aanleggen. We kunnen vrij snel met de shuttle mee, waar we lekker boven kunnen zitten en in gesprek raken met een Amerikaan, die benieuwd is welke taal wij spreken. Hij dacht wat overeenkomsten te horen met Duits, waar hij geweest was toen hij nog in het leger zat. Het tochtje gaat erg snel als je in gesprek bent, dus voor we het weten staan we op de kade.

De kinderen willen vandaag een tattoo laten zetten, dus we lopen gewoon maar de straat in met winkeltjes en daar zit ook gelijk een tattoo-shop. Zij gaan wat uitzoeken, maar wij vinden het veel te mooi weer om te wachten, dus gaan samen verder. We slenteren Kona door, gaan hier en daar een winkeltje in, kopen wat en krijgen daar natuurlijk dorst van. We zien een klein zaakje waar ze smoothies verkopen, “just like a milkshake, but better!”. Dat moeten we proberen natuurlijk! We nemen allebei een Pink Monkey (aardbei/banaan) en lopen een klein steegje door zodat we aan het water uitkomen. Daar drinken we onze overheerlijke Pink Monkey op, met uitzicht op onze boot.

Na even lekker gezeten te hebben, gaan we weer terug naar de Tattoo shop, waar ze alle drie wat uitgezocht hebben en kunnen laten zetten. Eerst even contant geld pinnen, alleen Sebastian heeft zijn pinpas bij zich, dus ik loop even mee naar de ATM. Gelukkig maar, want het maximumbedrag wat hij mag pinnen is niet genoeg om alle drie de tattoos te betalen. Ik pin de rest en dan gaat hij terug naar de Shop en wij naar de boot. Het is wel mooi geweest in die hitte, we gaan lekker bij het zwembad liggen 😊.

Ik ga niet in de zon liggen, veel te heet, en Fleur heeft vanmorgen de nieuwe fles zonnebrandcrème in haar tas gestoken, dus nu heb ik nog niks om me in te smeren ☹. Ik heb nu 3 flessen zonnebrandcrème gekocht en ik heb er geen een! Kinderen… Grrrrr. Een lekker bedje in de schaduw dus, een lekker drankje erbij, heerlijk. Als het te warm is geworden, gaan we even afkoelen in het water. Ik ga daarna even lekker op het randje naast het bad zitten, terwijl Will erin blijft hangen. Fout! Ik voel het, natúúrlijk, te laat, maar in een mum van tijd ben ik verbrand. Gauw de schaduw weer in dus. Rond 4 uur zijn de kinderen ook weer terug op de boot en komen ze hun tattoos showen. Sebastian en Fleur allebei een schildpad, Arwen een haai. Ze zijn erg mooi geworden en ze zijn er heel erg blij mee. Een mooie herinnering aan hun vakantie naar Hawaii.

Vanavond hebben Will en ik gereserveerd bij The Crown Grill, een specialiteitenrestaurant. Dit restaurant is, zoals de naam al doet vermoeden, een luxe Steakhouse. De kinderen eten lekker in het buffetrestaurant. We eten weer heerlijk; vooraf een uiensoep, die ik me nog kan herinneren van vorig jaar, zálig! Daarna neem ik een biefstuk van 8 oz (bijna 250 gram) en Will een biefstuk met het bot er nog in, van 16 oz, allebei net zo mals, heerlijk! Als toetje neemt Will de Crème Brûlée en ik de Triple Chocolate, ook weer er-rug lekker! Eigenlijk was dat toetje net teveel, maar gewoonweg te lekker om te laten staan, dus we eten het toch op 😊. Na het diner nemen we een cognacje (Will) en Southern Comfort (ik) in de Crooners Bar, waarna we naar het theater gaan voor een optreden van een violiste. Fleur komt daar ook naartoe, dus we kijken en luisteren gezellig met zijn drietjes. Het eerste nummer is even wennen (Smooth Criminal van Michael Jackson), maar daarna wordt het echt gaaf. Nirvana op de viool, verzin het maar. Maar ook De 4 jaargetijden van Vivaldi en 3 nummers uit West Side Story passeren de revue. Ze is goed!

Na de show is het pas half 11, maar vannacht gaat de klok weer een uur vooruit, dus we besluiten lekker te gaan slapen. We hebben 4 prachtige dagen gehad op Hawaii, nu gaan we richting Mexico, 4 volle dagen op zee weer dus! Ook weer leuk, en lekker in slaap gewiegd worden weer vind ik ook erg fijn 😊. Dag Hawaii!

1. Ronald Kingma:
    31 december 2022
    Weer een mooie dag beleefd, prachtig hoe je alles omschrijft. En Will zijn filmpjes zijn ook geweldig mooi om te kijken. 😘🍻
  2. Aletta:
    31 december 2022
    Gelukkig maar dat de vulkaan weer in slaap was gevallen! Wel bijzonder om daar nu te zijn geweest denk ik.
    Wij beginnen nu aan de Oudejaarsavond!