Dag 5
25 oktober 2025 - Curaçao, Nederlandse Antillen
Ik ben elk uur wakker geweest van de kou, maar dan was het in de badkamer weer zo warm, dat ik toch de airco maar aan liet staan, want anders zou het in de slaapkamer ook zo warm worden. Niet echt een topnacht dus. Maar ja, we hebben vakantie, dus wat maakt het uit 😇.
Astrid en ik gaan verse broodjes halen voor het ontbijt. Het is al weer behoorlijk warm, dus als we terug zijn, stappen we eerst het zwembad in. Na het ontbijt koelen we allemaal nog een keer af en om 10.00 uur stappen we in de auto. Vandaag gaan we een rondje westkant doen.
Als eerste komen we bij Playa Kalki. Twee jaar geleden waren As en Rien er en toen was het een leeg, wit strand, zonder toeristen. Daar houden wij van 😇. In die twee jaar is er echter veel veranderd. Het strand staat vol met ligbedden, mensen liggen hutjemutje, er zijn tentjes om wat te drinken en te eten en het is heel erg druk. We drinken er wat en besluiten door te gaan naar de volgende stop.
Dat is Playa Grandi, bekend om de waterschildpadden. Ook dat is erg toeristisch geworden en we vinden het geen van allen leuk om te zien hoe de dieren die er nog zijn "omsingeld" worden door de snorkelaars. Sommigen proberen ze ook nog aan te raken zelfs. Het is niet gek dat er steeds minder schildpadden zijn, ik denk zomaar dat ze zelf wel een rustiger plekje op zullen zoeken.
We gaan weer weg, nadat Will een Curaçao-pet heeft gekocht. Is zijn hoofd tenminste weer een beetje beschermd tegen de zon. We rijden naar Playa Forti, waar we wat gaan eten in het restaurant op de rots waar mensen vanaf springen. We zitten gelijk naast de plek waar ze springen en we zien twee jongens die niet aarzelen, maar gewoon gelijk over de rand gaan. Ze vinden het zo leuk, dat ze weer naar boven komen en gelijk nog een tweede keer springen, nu met een drone erbij om het te filmen. Leuk om te zien hoe leuk zij het vinden 😁.
Naast ons is ook de voederhoek voor leguanen, die daar ook lekker gebruik van maken. Mooi ook.
Na het eten rijden we naar Kleine Knip, maar daar is het echt veel te druk, dus we rijden door naar Playa Lagun. Rien en Will nemen wat te drinken en Astrid en ik gaan naar beneden om te snorkelen. Dat is lekker verkoelend, maar het snorkelen op zich valt een beetje tegen. As vindt dat er bij ons veel meer vissen te zien zijn en we gaan terug naar boven om ook wat te drinken.
Dan hebben we wel even genoeg gezien voor vandaag en gaan we terug naar huis. Het zwembad in, chillen en wat drinken. Will gaat nog eens beneden kijken hoe de golven zijn en besluit dat het wel kan vandaag, vanaf ons terras de zee in. Vanaf boven lijkt het best wild nog, maar het valt reuze mee, zegt hij. Hij is in ieder geval heel enthousiast over wat hij ziet en Rien pakt zijn GoPro erbij, waarmee Will onder water filmt. Hartstikke leuk, maar ik ben wel blij als hij weer veilig boven staat 😇.
Om kwart voor 7 hebben we gereserveerd in Koraal, een van de restaurants hier, waar we zo naartoe kunnen lopen. Het is "Green Egg-avond", met live muziek, dus dat klinkt goed. Het eten is prima, maar niet zo lekker als gisteren, en de band is goed, maar heeft pauze als wij er een half uur zitten. As en ik hebben het bloedheet, want er staat geen zuchtje wind, dus als we klaar zijn met eten en de mannen nog een biertje nemen, gaan wij vast terug naar huis. We hebben de band niet meer gehoord trouwens 🤔.
Thuis nemen we een bak koffie (As) en thee (ik) en gaan we lekker languit op een ligbed liggen. Met een beetje wind en het geluid van de zee liggen we hier heerlijk. De mannen blijven niet lang weg en stappen gelijk het zwembad in. Ik ga ook nog even afkoelen. De warme dagen en korte nachten hakken er wel in, dus ik ga bijtijds naar bed. Morgen weer een dag.

Wat maken jullie weer een mooie reis samen met zus en zwager! Hoe leuk en fijn is dat om nog samen dat te kunnen doen. Ik geniet volop van je verhalen. Je schrijft zo fijn, net zoals je bent.
Fijne vakantie nog. Groetjes aan Astrid en Rien.