21 december 2022, dag 2

22 december 2022 - San Francisco, California, Verenigde Staten

Na van 12 tot 2 wakker te zijn geweest (ik hoor regelmatig de deur en terugkomende mensen, die echt wel zachtjes doen, maar het niet van mijn helaas scherpe oren kunnen winnen) heb ik toch lekker nog tot kwart voor 6 geslapen. Een heerlijk bed, denk ik, want dat kan natuurlijk ook komen doordat ik zo moe was, dan lijkt het al gauw geweldig waarschijnlijk. Dat gaan we vannacht dus nog eens testen :-)
Om half 7 ga ik mijn eerste blog schrijven, daar heb ik mooi de tijd voor. We hebben om 10.00 uur afgesproken met de kinderen, dus alle tijd om op het gemak wakker te worden en te douchen.

Om 10.00 uur staan we buiten en overleggen we wat er gegeten moet worden. Een budgethotel betekent ook dat er geen ontbijt bij zit, dus dat moet ergens anders. We gaan in 1e instantie voor een Cafe & Crepery, maar daar staat zo'n lange rij, dat we besluiten om de eerste de beste Mac te zoeken! We lopen naar Union Square, waar zowel een kerstboom als palmbomen staan, wat natuurlijk op de foto moet. We zijn wel toeristen natuurlijk! De Mac zit er vlakbij, dus daar lopen we naartoe. Het is er ook best druk, maar we kunnen wel gelijk bestellen. Onze insider ziet dat er toch aardig wat verschil zit in "onze" kaart en die van de Mac hier, dus het wordt een leuk vergelijkend warenonderzoek. We bestellen, kiezen voor de grote koffie en thee, en terwijl de mannen op de bestelling wachten, gaan wij dames vast een plekje zoeken. Dat is er boven gelukkig, dus we kunnen lekker rustig ontbijten. Dat smaakt trouwens prima (zoals altijd, wij houden van de Mac :-) ). We hebben het grote ontbijt, dat is een broodje ei, Amerikaanse pannenkoeken (die hier gewoon hot cakes heten, logisch, waarom zou je pannenkoeken in Amerika nog eens dubbelop Amerikaanse pannenkoeken noemen tenslotte!?) en een gebakken visje. De grote warme dranken zijn wel héél groot! Maar wel lekker. Ik denk ook niet dat we een volgende keer een kleinere maat kiezen :-) .

Na het ontbijt lopen we naar Pier 39. We nemen de meest directe route en die gaat door China Town heen. Wàt een drukte daar! Leuk om eens te zien. Heel veel groentewinkels en heel veel viswinkels. De vissen liggen vaak nog levend in een laag water, wat ik dan wel weer zielig vind. Maar ja. Hoort erbij. Will slaagt in een van-alles-wat-winkel voor een nieuwe pet voor zijn verzameling, dat is veel leuker. We moeten ondertussen aardig klimmen en dalen, als je zo de stad doorkruist merk je goed dat San Francisco op heuvels is gebouwd. Goed voor de beenspieren dit zeg! Onderweg zien we o.a. een trolleybus en een mooie kerk. Ook valt het op dat er af en toe auto's zijn met alleen een kentekenplaat achter en voor niets. Raar gezicht is dat! Een auto met een blotebillengezicht zeg maar. Stom.

Bij de pier aangekomen zien we gelijk aardig wat mensen bij elkaar staan, dus daar lopen wij, natuurlijk, want we zijn toeristen!, ook naartoe. Daar liggen de beroemde zeeleeuwen, heerlijk op hun gemak, lekker in het zonnetje... Prachtig! We blijven lekker een tijdje hangen daar, genieten van de dieren en het zonnetje, maken nog een foto van Alcatraz (daar gaan we na de cruise naartoe) en lopen dan via de drukke pier met winkeltjes en zo weer terug. Fleur slaagt voor wat souvenirs, we kijken naar een goochelaar/jongleur, we halen wat te drinken en cookies en gaan weer even heerlijk in het zonnetje van het uitzicht zitten genieten. Daarna lopen we langs de verschillende pieren om te zien waar we morgen naartoe moeten, om aan boord te gaan van de Royal Princess. Dat is een mooie grote pier en er staat duidelijk aangegeven waar je moet zijn, dus dat komt wel goed morgen. We lopen nog een stukje verder, waar we een mooie houten promenade tegenkomen, die we natuurlijk even op moeten lopen. Hiervandaan kun je de Oakland Bay Bridge mooi zien, die ook prachtig is.

We hangen even lekker tegen de railing, maken wat foto's en gaan dan de stad weer in, op zoek naar de Swatch Store. Ik heb het gecheckt, er zit er eentje hier en eentje in Honolulu, dus ik ga 2 nieuwe Swatches kopen deze vakantie! Is het plan. Dat was het vorig jaar op Aruba ook, maar die winkel bestond mooi niet meer toen! Onderweg komen we langs een stalletje met sieraden, waar Fleur natuurlijk even wil kijken. De verkoper is een gezellige oude man, die lekker op zijn praatstoel zit, dus we staan er wel even. Uiteindelijk gaan we er met wat oorbellen voor Fleur en Arwen en een goed gevoel door zijn vrolijke geklets weer weg. We moeten even zoeken en uiteindelijk vraagt Will het aan een paar agenten, maar we vinden de Swatch Store! Hij is er nog en ze hebben een San Francisco uitvoering! Ik ben weer helemaal gelukkig :-)

Fleur en Arwen willen hierna nog even naar de Target, maar ook die is niet te vinden. We hebben geen wifi en dan zie je ineens hoe vaak je je telefoon gebruikt. Toch is het zonder ook leuk, vooral Will vindt het een sport om gewoon steeds aan iemand de weg te vragen. Deze keer vraagt hij het aan een straatkrantenverkoper, die het precies weet. Ongeveer. Denkt hij. Maar het kan niet missen. We zijn heel benieuwd :-)  Will koopt een straatkrant bij hem en we gaan in de richting die hij aangaf. Even daarna komt hij ons voorbij lopen, "ik weet het niet zeker, ik loop toch even mee, voor de zekerheid". Geweldig! En hij had wel gelijk! Precies waar hij aangaf, daar zit de Target. Will krijgt een boks en hij wenst ons allemaal Happy Holidays. De schat. Er wordt wat haarspul en zo gekocht en daarna zijn we eigenlijk allemaal wel opgebrand.

De meiden willen graag een broodje van Subway, dus we zoeken er een die onderweg naar het hotel is. Met onze broodjes gaan we naar het hotel, wat een hele klim is, zeker na de hele dag al in beweging te zijn. We kunnen met elkaar in een ruimte bij de keuken zitten en daar eten we op het gemak ons broodje op, waarna we naar onze kamers gaan. Nu nog even een beetje niksen en dan weer lekker slapen. Morgen gaat de cruise beginnen!

1. Ronald Kingma:
    22 december 2022
    Prachtige foto’s en een even mooi verhaal. Super vakantie nu al 👍😘
  2. Manon:
    22 december 2022
    Mooie dag in SF Ester, met eindelijk een bijpassende Swatch! Lekker slapen en morgen inschepen 🚢